وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

ب ام و پس از ۱۰۰ سالگی چه حرکتی می‌کند

BMW
ب ام و که روز دوشنبه هفتم مارس صد سالگی خود را جشن گرفت، به معیار موفقیت در صنعت خودرو تبدیل شده و خودروی اسپورت ب ام و سری ۳ ساخت این شرکت مدل مبنا برای خودروهای تیپ مشابه است.
 به نقل از ایسنا، بزرگترین شرکت سازنده خودروهای لوکس در جهان سالهاست به خوبی اداره می‌شود و به طور مستمر رشد کرده و سودآور بوده است. اما مدیران ب ام و در حالیکه صد سالگی این خودروساز را در مقرشان در مونیخ جشن گرفتند احتمالا در این فکر بودند که چگونه همچنان در اوج بمانند.

ب ام و در سال ۱۹۱۶ با مونتاژ موتورهای هواپیما آغاز به کار کرد اما محدودیتهایی که پس از جنگ جهانی اول برای هواپیماسازی آلمان ایجاد شد، این شرکت را تشویق کرد فعالیتش را متنوع کند و نخست وارد عرصه تولید موتورسیکلت شد و سپس در سال ۱۹۲۸ نخستین خودروی خود را ساخت.

در سال ۱۹۳۳ مدل ۳۰۳ را عرضه کرد که جد سری ۳ است. نخستین مدلهای گران قیمت ب ام و اگرچه ظاهر جذابی داشته و از نظر فنی پیشرفته بودند در تعداد اندکی فروخته شدند. در پایان دهه ۱۹۵۰ فروش موتورسیکلت که این شرکت همچنان به آن متکی بود با عرضه خودروهای بازار انبوه لطمه دید و تنها سرمایه گذاری خانواده کوانت که ب ام و را تا به امروز در کنترل داشته اند این شرکت را از خفت خریداری شدن توسط دایملر نجات داد.

ب ام و به جای اینکه به بازار انبوه بپیوندد به همراه مرسدس بنز دایملر و آئودی فولکس واگن، همتایان آلمانی خود در بازار خودروهای گران قیمت های پرفورمنس استقرار یافت. تا سال ۱۹۹۰ فروش جهانی این شرکت که با شعار “نهایت یک خودرو” انجام می گرفت به نیم میلیون خودرو در سال رسید اما در سال ۱۹۹۴ ب ام و با خرید شرکت راور گروپ گام اشتباهی برداشت.

خرید این شرکت که یک خودروساز انگلیسی سازنده خودروهای بازار انبوه و گران قیمت بود یک فاجعه بود و در سال ۲۰۰۰ ب ام و نتوانست عملکرد این شرکت را بهبود دهد و تصمیم گرفت عمده این گروه را واگذار کند.

از آن زمان ب ام و تقریبا در یک حرکت رو به بالا قرار داشته و میزان فروش این شرکت اکنون دو میلیون خودرو در سال است. ب ام و با وجود اینکه مدلهای ارزان قیمت‌تر قابل مقایسه با مدلهای بازار انبوه معرفی کرده موفق شده تصویر لوکس و انحصاری خود را حفظ کند و رقیبانش را مبهوت کند.

به عنوان مثال ابداع هوشمندانه برند مینی که از راور حفظ کرده است به خریدارانی که پول خرید ب ام و سری ۱ را ندارند گزینه خرید خودروی مناسبی را فراهم کرده است. ب ام و برخلاف فولکس واگن خیلی زود علاقه مصرف کنندگان به شاسی بلندها را تشخیص داد و اکنون انواع مدلهای شاسی بلند در هر شکل و اندازه ای تولید می‌کند.

بر اساس گزارش اکونومیست، با وجود اینکه ب ام و از هر بازار جدید قابل تصوری بهره برداری کرده است به نظر می‌رسد به دلیل اینکه برای یافتن بازارهای جدید تقلا می‌کند با کندی رشد روبرو شده است.

مرسدس بنز ممکن است امسال از نظر میزان فروش از ب ام و سبقت بگیرد زیرا مدلهای شیک و جذاب مرسدس توانسته خریدارانی که به دنبال مدلهای جدیدتری از طراحی همیشگی ب ام و هستند را جلب کند. جگوارلندروور، ولوو و سایر خودروسازان گران قیمت هم شدیدتر از سابق با ب ام و رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر برندهای بازار انبوه مانند فورد و سیتروئن منابعشان را برای لوکس سازی بعضی از مدلهایشان هزینه می‌کنند تا حاشیه سود بالاتری نصیبشان شوند و کندی بازار چین که بازار سودآوری بوده به شدت به ب ام و لطمه زده است.  

   goldenroad.blogsky.com 

اصلاح قیمت سوخت سبب کاهش مصرف و بهبود ناوگان حمل و نقل می‌شود.

قائم‌مقام وزیر نفت گفت: تنها راه کاهش مصرف و بهبود ناوگان حمل‌ونقل اصلاح قیمتهاست، در برخی کشورها بیش از ۷۰درصد از قیمت سوخت را مالیات تشکیل می‌دهد درحالی‌که در ایران برای سوخت یارانه زیادی تخصیص داده می‌شود.

به نقل از ایسنا، سید کاظم وزیری هامانه امروز (پنجشنبه، ۲۰ اسفندماه) در گردهمایی سراسری مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن اشاره به ماموریت‌های اصلی وزارت نفت گفت: تولید و تامین فرآورده های نفتی و توزیع آن در کشور از ماموریت‌های اصلی این نهاد است بر همین اساس کوشش می شود حداکثر تولید و حداقل واردات شکل گیرد.

وی با اشاره به رشد روز افزون مصرف فرآورده های نفتی در کشور، افزود: در سالهای گذشته با هدف جلوگیری از هدر رفت سوخت، طرحی تعریف و سامانه هوشمند سوخت اجرا شد که با راه‌اندازی آن شاهد کاهش مصرف بنزین بودیم.

قائم مقام مقام وزیر نفت بابیان این که امروز طرحی جدید اجراشده است، که طی چند ماه آینده تکمیل می‌شود، گفت: این طرح دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته که سبب صرفه جویی چهار تا هشت لیتر گازوئیل شده است و این به معنای جلوگیری از پدیده قاچاق است.

به گفته وزیری هامانه، هدف از اجرای طرح تخصیص گازوئیل به ازای پیمایش بهبود وضع ناوگان حمل‌ونقل کشور است.

وی که در میان برنامه ریزان طرح تخصیص گازوئیل به ازای پیمایش سخن می گفت، کاهش مصرف را از دیگر ماموریتهای اصلی وزارت نفت خواند و افزود: کاهش مصرف با کاهش واردات رابطه مستقیم دارد.

وزیری هامانه درباره بهبود کیفیت فرآورده های نفتی نیز گفت: همزمان با ورود وسایل نقلیه جدید به بخش حمل‌ونقل کشور وزارت نفت نیز فرآورده های بهتری تولید و توزیع کرد.

وی با اشاره به مسائل زیست محیطی گفت: با کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی، چالشهای محیط زیست نیز تا حدودی برطرف می شود.

قائم‌مقام وزیر نفت گفت: تنها راه ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف و بهبود ناوگان حمل و نقل، اصلاح قیمتهاست که البته دولت و مجلس در این زمینه با تنگنهایی روبرو ستند.

وزیری هامانه به تجربه کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در برخی کشورهای اروپایی بیش از ٧� درصد از قیمت سوخت را مالیات تشکیل می‌دهد، اما در ایران همین درصد از قیمت سوخت، یارانه است بنابراین هرگز با چنین سازوکاری مصرف بهبود نمی‌یابد زیرا سوخت یارانه‌ای به‌آسانی (از منظر قیمتی) در اختیارش قرار می‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به برنامه‌های شکل‌گرفته است در این بخش، از همه برنامه ریزان قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد همگی قدرشناس این کوششها باشند. 

   goldenroad.blogsky.com 


صادرات پژوهای ایرانی به ترکیه؟

پژو در حالی از سال آینده قرارداد جوینت‌ونچر خود با ایران خودرو را اجرا خواهد کرد که این شرکت فرانسوی باید ۳۰ درصد از محصولات تولیدی خود در ایران را صادر کند. نقل از دنیای اقتصاد ،پژو در حالی از سال آینده قرارداد جوینت‌ونچر خود با ایران خودرو را اجرا خواهد کرد که این شرکت فرانسوی باید ۳۰ درصد از محصولات تولیدی خود در ایران را صادر کند. بر این اساس، ظاهرا «ترکیه» یکی از بازارهای مدنظر پژو برای صادرات محصول از ایران است و آن طور که ژان کمار مدیر امور خاورمیانه و آفریقای این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند، بازار ترکیه می‌تواند پذیرای پژوهای تولیدی ایران‌خودرو باشد. کمار البته معتقد است که برای صادرات خودرو به ترکیه، باید روی محصولات دیزلی و همچنین ارتقای استاندارد آلایندگی و سوخت به یورو۶ تمرکز کرد. به گفته وی، در حال حاضر شرایط برای صادرات محصولات تولیدی پژو در ایران خودرو، به ترکیه مهیا نیست، زیرا خودروهای دیزلی و استاندارد یورو ۶ هنوز در بازار ایران به چشم نمی‌آیند.
اظهارات وی در شرایطی است که به گفته کارشناسان، پژو چندان حضور فعالی در ترکیه نداشته و نمی‌توان این شرکت را جزو ۱۰ عرضه‌کننده اول خودرو در بازار موردنظر، به حساب آورد. کارشناسان تاکید می‌کنند که پژو در حال حاضر خودروهایی مانند ۳۰۱، ۲۰۸ و ۲۰۰۸ (سه خودرویی که قرار است در ایران به تولید برسند) را با تیراژی نسبتا اندک در بازار ترکیه عرضه و اولی را از کارخانه خود در اسپانیا و دومی و سومی را نیز از کارخانه فرانسه به ترکیه صادر می‌کند. با این شرایط به‌نظر نمی‌رسد بتوان حساب چندانی روی بازار ترکیه برای صادرات پژوهای تولیدی در ایران، باز کرد. نکته دیگر اما اینجا است که به گفته کمار، صادرات پژو از ایران به ترکیه، به‌دلیل نبود خودروهای دیزلی و استاندارد یورو۶، مقدور نیست، حال آنکه کارشناسان معتقدند این دو مساله به راحتی قابل حل است. به باور کارشناسان، پژو اگر واقعا به دنبال صادرات خودرو از ایران به ترکیه بوده و شرایط برای این کار مهیا باشد، می‌تواند موتورهای دیزلی خود را در اختیار ایران خودرو قرار داده و در نتیجه محصول دیزلی مناسب برای این بازار را از منبع ایران تامین کند. از طرفی، پژو می‌تواند بخشی از خودروهای خود را متناسب با استاندارد یورو۶ تولید کرده و آنها را به بازار ترکیه صادر کند و دیگر نیازی نیست منتظر ارتقای استاندارد در ایران باشد. 

   goldenroad.blogsky.com