وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

تفاوت سوپر شارژر با توربو شارژر ها درچیست؟

شاید تاکنون برای بسیاری از شما خودرودوستان این سوال پیش آمده باشد که تفاوت میان پیشرانه های سوپرشارژ با توربوشارژ چیست؟ و یا به طور کلی چه تفاوتی میان سازوکار سیستم های توربو با سوپرشارژرها وجود دارد؛ به همین دلیل با وجود آن که در مجلات مختلف بارها به این موضوع پرداخته شده است، در این بخش تصمیم گرفتیم تا به اختصار به بیان تفاوت میان این دو سیستم در افزایش قدرت پیشرانه خودروها بپردازیم.

برای شروع بهتر است ابتدا به بیان شباهت های میان این دو سیستم بپردازیم. هر دو سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر به طور کلی به عنوان "سیستم های القای تحت فشار " یا همان پرخوران ها شناخته می شوند. این سیستم ها در واقع جریان هوای ورودی به داخل پیشرانه را فشرده می سازند. مزیت فشرده سازی هوا در این است که هوای بیشتری از نظر تعداد مولکول می تواند وارد سیلندر شود که خود به معنی ورود بیش تر بنزین به داخل سیلندر نیز هست؛ در نتیجه از هر احتراق توان بیش تری را می توان دریافت کرد. به همین دلیل است که پیشرانه های توربو و سوپرشارژ قدرت بیشتری در مقایسه با همان موتور در حالت استاندارد تولید می کنند. افزایش فشار معمول سوپرشارژرها و توربوشارژرها بین 0.4 تا 0.5 اتمسفر است و از آن جا که فشار هوادر سطح دریا برابر با یک اتمسفر است می توان مشاهده کرد که این سیستم ها باعث خواهند شد تا نزدیک به 50 درصد هوای بیشتری به داخل پیشرانه کشیده شود! با این توضیح شاید انتظارافزایش 50 درصدی قدرت موتور را نیز داشته باشید اما چنین نیست و بازدهی این نوع سیستم ها معمولا بین 30 تا 40 درصد است. پس از شباهت های این دو سیستم، اصلی ترین تفاوت میان سوپرشارژرها و توربوشارژرها را می توان منبع تغذیه آن ها بیان کرد. به بیان بهتر در این سیستم ها چیزی باید انرژی لازم برای به کار افتادن کمپرسور هوا را تامین کند. در سوپرشارژرها یک تسمه وجود دارد که مستقیما به پیشرانه متصل است و انرژی را دقیقا همان طور که پمپ آب و یا ژنراتور خودرو به دست می آورد از پیشرانه می گیرد، در حالی که در توربوشارژرها انرژی لازم برای چرخیدن توربوشارژر، از جریان گازهای خروجی تامین می شود، بدین صورت که گاز اگزوز به داخل توربین دمیده می شود که وظیفه چرخاندن کمپرسور را بر عهده دارد.
هر یک از این سیستم ها مزیت ها و معایب خود را دارند. به صورت تئوری و بر روی کاغذ، توربوشارژرها بسیار اقتصادی تر به نظر می رسند، چرا که از انرژی تلف شده گازهای خروجی اگزوز به عنوان منبع انرژی خود استفاده می کنند. اما در سوی دیگر توربوشارژرها یک فشار پشتی نیز در سیستم اگزوز تولید می کنند که در نتیجه تمایل به تولید فشار کم تری در دورهای پایین موتور دارند و برای دسترسی به بالاترین توان آن ها باید در دورهای بالای موتور رانندگی کرد.(البته شرکت های مختلف تدابیر مختلفی برای بهبود این مساله اندیشیده اند.) سوپرشارژرها نصب و راه اندازی آسان تری هم دارند اما معمولا گران قیمت تر از سیستم های توربو هستند.
goldenroad.blogsky.com

چه عواملی باعث آسیب به سر سیلندر و مجموعه سوپاپ ها میشود؟

سوپاپ سوخته " سوپاپی است که بیش از حدگرم شده و دیگر قدرت و توان آب بندی مناسب راندارد. سوختن سوپاپ معمولا در مورد سوپاپ های تخلیه یا دود رخ می دهد زیرا نسبت به سوپاپ های مکش بسیار داغ تر کار می کنند. با آزمایش تراکم یا همان کمپرس می توان به تشخیص سوپاپ سوخته پی برد. اگر سیلندر، کمپرس زیاد یا کمی نشان دهد، معمولا به معنی وجود سوپاپ تخلیه ای است که آب بندی نمی کند. سوپاپ ممکن است سوخته باشد، اما ممکن است آسیب های دیگری مانند ترک خوردگی هم در آن وجود داشته باشد که سبب شود تا قسمت هایی از فلز، از بین رفته و یا سطح سوپاپ دچار خوردگی شود. راه حل این مشکل، باز کردن سرسیلندر، تعویض سوپاپ ایراددار و حتی تعویض نشیمن یا "سیت " سوپاپ است. به عنوان یک اصل، معمولا سرسیلندر وظیفه یک سوپاپ کامل را در این وضعیت برعهده دارد، زیرا بقیه سوپاپ ها و گایدها نیز نیاز به رسیدگی دارند. اگر سوپاپ تخلیه خوب کار نکند، احتمالا بقیه سوپاپ ها نیز در آستانه از کار افتادن خواهند بود. چرا سوپاپ می سوزد دلایل گوناگونی برای سوختن سوپاپ ها وجود دارد.یک علت، خوردگی است که به صورت خودکار روی می دهد. هر چه کارکرد خودرو بالاتر رود، به دلیل ضربات مداوم و خوردگی حرارتی، فلز روی سطح سوپاپ و نشیمن ساییده می شود. سوپاپ تخلیه از طریق نشیمن ، گرمای زیادی را بیرون می برد، بنابراین هنگامی که سطح آن و سیت سوپاپ مستهلک می شود و ناحیه تماس کاهش می یابد، سوپاپ شروع به داغ شدن می کند. سرانجام ساختار گرما، فلز را ضعیف کرده و قطعات سوپاپ شروع به داغ شدن می کند. به محض رخ دادن این موضوع، در آن محل یک نقطه گرم تشکیل می شود که فرایند اضمحلال سوپاپ و متعلقات آن را هر چه بیش تر تسریع می کند. این فرایند از نشتی سوپاپ شروع شده و سپس، تراکم کاهش می یابد که نتیجه آن روبه رو شدن با یک سیلندر ضعیف یا ازکارافتاده است و قدرت، نرمی و روان بودن و نیز عملکرد موتور کاهش قابل توجهی پیدا می کند. اگر سوپاپ تخلیه خوب عمل نکند، آلاینده ها را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد زیرا این فرصت را به وجود می آورد که سوخت خام به سمت اگزوز راه پیدا کند. بنابراین، مواد آلاینده ای مانند هیدروکربن های نسوخته زیاد ممکن است نشانه ای از سوختگی سوپاپ باشد. اگر لبه کناری سوپاپ نیز به دلیلی خراب شود سوپاپ تخلیه ممکن است بسوزد. عدم کارایی لبه کناری سوپاپ مانع این می شود که سوپاپ به طور کامل بسته شود و در این صورت سبب نشتی و گرم  شدن بیش از حد خواهد شد.سوختن سوپاپ نیز می تواند سبب داغ شدن پیشرانه یا دمای احتراق بالا شود که معمولا به دلایل مشکلات خنک کنندگی، احتراق نامعمول مانند انفجار یا احتراق زودهنگام و عدم گردش دوباره گازهای اگزوز، زمان بندی احتراق به تاخیر افتاده یا ترکیبات ناشی از احتراق به هم می ریزد. 

goldenroad.blogsky.com 

نحوه عملکرد سنسور دمای آب

این سنسور که عموما به نام فشنگی آب نیز شناخته می شود یک مقاومت از نوع NTC
می باشد . این نوع مقاومت ارتباط و تاثیر پذیری مستقیم با دما دارد به نحوی که اگر دمای پیرامون آن افزایش یابد ، مقاومت آن کاهش می کند. روش کار این سنسور به این شکل است که ECU ولتاژ ورودی به سنسور می دهد( 5 ولت ) و سنسور بر اساس مقاومتی که در آن لحظه دارد که وابسته به دما است ، ولتاژ خاصی را به ECU بر میگرداند که هر ولتاژ تعریف خاصی دارد و بیانگر دمای خاصی است . از آنجایی که سنسور دمای آب از نوع NTC میباشد ، اگر دمای آب بالا برود مقاومت آن کم می شود ، درنتیجه هرچه ولتاژ برگشتی به ECU بالا تر و نزدیک 5 ولت باشد یعنی دمای آب موتور بالا تر است و درصورت سرد بودن دمای آب موتور چون مقاومت سنسور بالا میرود ولتاژ برگشتی به ECU کمتر می شود و ECU بر اساس آن ولتاژ برگشتی ، از دمای آب موتور اطلاع پیدا می کند .

️رابطه سنسور دمای آب موتور با ECU

ای سی یو با اطلاع پیدا کردن از دمای آب موتور تصمیم میگیرد که چه زمانی فن دور کند و یا دور تند را فعال کند ویا اینکه بر اساس سرد یا گرم بودن موتور چه میزان بنزین پاشش کند و
اصطلاحا ساسات کند یا خیر .

⁉️ چه تعداد سنسور دمای آب در خودرو وجود دارد ؟

در برخی از مدلهای قدیمی ماشین ها ( مثل سمند – 405 – پرشیا مدل های دارای کنترل یونیت فن هستند ) سه عدد سنسور دمای آب وجود دارد که رنگ قهوه ای آن برای کنترل یونیت فن جهت دستور راه اندازی فن و رنگ سبز برای ECU موتور جهت اطلاع از دمای آب و تنظیم سوخت و رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر استفاده می شود.

درخودرو پراید و برخی خودرو ها که فاقد کنترل یونیت فن هستند و ECU عملکرد فن را کنترل می کند ، دو عدد سنسور دمای آب موتور وجود دارد که یکی جهت ارسال اطلاعات دما به ECU و دیگری جهت نمایش پشت آمپر استفاده می شود .

اما در خودروی 206 / 207 تنها یک سنسور دمای آب وجود دارد ، زیرا تمامی پرامتر های آمپر توسط bsi ، لذا نیازی به سنسور اضافه نیست .
goldenroad.blogsky.com 

قابل اعتماد ترین خودرو سال

هرساله موسسه J.D پاور لیستی 10تایی از معتبرترین و قابل اعتمادترین برندهای خودروسازی منتشر می‌کند و امسال هم لیست خود را با تغییراتی نسبت به سال گذشته ارائه کرده است. این لیست براساس پرسش‌هایی که از دارندگان خودرو از شرکت‌های مختلف خودروسازی صورت می‌گیرد، آماده می‌شود و در آن از مشکلات 12 ماه گذشته که برای خودروهایشان بوجود آمده است، سوال پرسیده می‌شود. این گزارش هرسال به بررسی خودروهایی می‌پردازد که حدود 3 سال از عمر مفید آن‌ها گذشته باشد و امسال هم خودروهایی که در سال 2013 تولید شده‌اند، برای آماده کردن این لیست انتخاب شده‌اند.
براساس گفته‌ها، این لیست براساس پاسخ 33 هزار و 560 نفر از اکتبر سال 2015 الی دسامبر همین سال آماده شده که در ادامه 10 خودروی برتر لیست که معتمدترین برندها در بین مخاطبان هستند و تاکنون خرابی کمتری داشته‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

10- لینکلن
درست است که برند تجاری لینکلن آخرین گزینه لیست 10تایی ماست، ولی باید به این مورد توجه داشت که این خودرو دهمین خودرو در لیست 10تایی برترین برندهای سال است و سال گذشته هم جایگاه هفتم را از آن خود کرده بود. براساس آمارها، حدود 118 مشکل مشترک در 100 خودروی سوال شده وجود دارد که با مجموع مشکلات 132تایی، موجب دهمی این برند آمریکایی از لحاظ اعتبار برند و خرابی محصولات آن در دراز مدت شده است. 

9- رام
نهمین جایگاه لیست مورد اعتمادترین برندهای خودروسازی هم متعلق به شرکت خودروسازی دیگر آمریکاییست که تحت عنوان رام در زیر بلیت شرکت خودروسازی داج فعالیت می‌کند. این برند برخلاف لینکلن، سال گذشته چهاردهم این لیست بود که با 5 پله صعود، توانسته خود را در لیست 10تایی‌ها بگنجاند. این برند هم در سه سال گذشته، مجموع 129 مشکل به ازای هر 100 دستگاه دارد.

8- آکورا
برند زیرمجموعه هوندا هم با سعود 4 پله‌ای، توانسته خود را از جایگاه دوازدهم به جایگاه هشتم برساند و آن هم به خاطر 129 مشکلی است که در 100 خودروی سوال شده از این برند یافت شده است.

7- هوندا
شرکت خودروسازی هوندا که زیرمجموعه آن یک پله عقب‌تر قرار دارد، با مجموع 126 مشکلی که در 100 خودرو دارد، توانسته خود را تا جایگاه هفتم بالا بکشد و تبدیل به یکی از برترین برندهایی شود که توانسته اعتماد مخاطبانش را بدست آورد.

6- شورلت
سال گذشته به جای لینکلن در جایگاه دهم، شرکت خودروسازی شورلت قرار گرفته بود، ولی خوشبختانه امسال این شرکت آمریکایی توانسته با 125 مشکل به ازای 100 خودروی خود، به جایگاه ششمی دست پیدا کند.

5- جی ام سی
تا الان در لیستمان 3 برند آمریکایی داشتیم، ولی حالا با اضافه شدن جی ام سی به لیستمان، تعداد آمریکایی‌ها هم به چهارتا می‌رسد. براساس آمارهای گزارش شده، برند GMC سال گذشته در رده یازدهمی قرار داشت، ولی امسال با 120 مشکلی که به ازای 100 خودرو گزارش شده است، این جایگاه با صعود 6 پله‌ای به جایگاه پنجم رسیده که خود عدد بسیار قابل توجهی است.

4- تویوتا
شاید شرکت خودروسازی تویوتا برتری خود را در بازار به اثبات رسانده باشد و همچنان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان در بازار جولان می‌دهد، ولی در لیست 10 برند قابل اعتماد دنیا جایگاهی چهارمی دارد که حتی جایگاهی پایین‌تر از برند بیوک آمریکا با فروشی به مراتب کمتر است. به هرحال سال گذشته شاهد جایگاه سومی این برند در لیست بودیم، ولی امسال با یک پله سقوط با 113 مشکل در هر 100 خودرو، به جایگاه چهارمی تنزل پیدا کرده است.

3- بیوک
همانطور که در بخش تویوتا گفتیم، برند بیوک آمریکا با 110 مشکلی که از هر 100 خودرو گزارش شده است، توانسته خود را در رده سومی لیست برترین برندهای قابل اعتماد دنیا بگنجاند که خود کاری بس دشوار در این بازار رقابتی است.

2- پورشه
احتمالا علاوه بر پورشه، انتظار شرکت‌های خودروسازی آلمانی دیگری همچون آئودی و فولکس واگن و مرسدس بنز و بی‌ام‌و را داشتید، ولی در واقع پورشه تنها نماینده آلمان‌ها در این لیست است که با 97 مشکل در 100 دستگاه، توانسته به پله دومی دست پیدا کند. هرچند سال گذشته شاهد رتبه ششمی پورشه در این لیست بودیم.

1- لکسوس

و اما برترین برند این فهرست،. شرکت خودروسازی لکسوس نه تنها امسال با 89 مشکل به ازای هر 100 خودرو توانسته به عنوان بهترین و قابل اعتماد‌ترین برند خودروسازی انتخاب شود، بلکه با امسال، پنجمین سال متوالی است که در صدر جدول قرار داشته و حالا حالاها هم خیال پایین آمدن ندارد. برندی که خود زیرمجموعه تویوتا به حساب می‌آید، ولی شرکت مادرش را در جایگاه چهارم پشت سر گذاشته و توانسته برترین و پرفروش‌ترین خودروهای بازار را به چالش بکشد.

goldenroad.blogsky.com 

ساخت شیشه های خودتمیز شونده

نیلوفر آبی (یا لوتوس) نوعی گیاه آبزی است که در آب گل آلود می روید. برگ های نیلوفر آبی معمولا عاری از هرگونه آلودگی هستند و اگر هم آلودگی بر روی سطح این برگ ها بنشیند، با بارش باران سریع تمیز میشوند. ازاین رو گفته می شود که برگ های نیلوفر آبی خودتمیزشونده هستند.
دانشمندان موفق شده اند با کمک میکروسکوپ های الکترونی سطح برگ نیلوفر آبی را ببینند, آنها دریافته اند که سطح برگ نیلوفر پوشیده از برآمدگی های میکرومتری و نانومتری است.
این برآمدگی ها سطح تماس قطره آب با برگ را کاهش می دهند و در نتیجه قطره نمی تواند به راحتی بر روی سطح پخش شود. به این رفتار خودتمیزشوندگی نیلوفر آبی که ناشی از ساختار میکرومتری-نانومتری آن است، "اثر لوتوس" گفته می شود.

این شیشه های خود تمیزشونده با الگوبرداری از "اثر لوتوس" ساخته شده اند. در این نوع شیشه ها پوشش نازکی بر سطح شیشه قرار می گیرد که ناصافی های میکرومتری و نانومتری آن، موجب کاهش نیروی چسبندگی سطحی میان قطرات آب و سطح شیشه می شود. به عبارت دیگر در این نوع شیشه ها قابلیت خودتمیزشوندگی، با افزایش خاصیت آب گریزی ایجاد می شود. با افزایش ساخت و تولید این نوع شیشه ها، می توان منتظر حذف برف پاک کن از بدنه اتومبیل ها بود.

goldenroad.blogsky.com