وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

سیستم برق رسانی (وایر)

وایر :
به منظور افزایش سرعت کارایی خودرو  از مقاومت‌های داخل خودرو خودمان غافل می‌شویم و بهینه‌سازی را فدای نصب تجهیزات دیگر می‌کنیم. خیلی از مواقع قانون‌های ساده فیزیک را هم در دنیای ماشینی فراموش می‌کنیم و یکی از اصلی‌ترین آزاد‌راه‌های سرعتی در خودرو را نادیده می‌گیریم؛ آزادراهی که همه آن را به نام وایر برق یا وایر شمع خودرو می‌شناسیم و به سادگی از کنار آن به خاطر ساده بودن ساختمانش می‌گذریم؛ آزادراهی که هر چقدر سرعت الکترون‌ها در آن بالاتر رود، سرعت خودرو و مصرف آن به سمت و سوی بهتری حرکت می‌کند. وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در سیستم های جرقه زنی مدرن، وایر شمع هم به طور کلی حذف شده است و کوئل به صورت مستقیم روی شمع قرار گرفته است که این طرح از افت ولتاژ جلوگیری میکند. اتومبیل هایی که دارای این سیستم هستند عبارتند از: تندر 90 و زانتیا و پژو 206 و سمند EF7 ... البته در کشور ما خودروهای دارای وایر شمع هنوز هم تولید میشوند. جنس وایرهای شمع در موتورهای کاربراتوری و انژکتوری یکی است و فقط ممکن است به دلیل طرح موتورها، شکل و یا طول آنها تغییر کند. 

goldenroad.blogsky.com
انواع وایرها:

وظیفه وایر‌ها یا همان Spark Plug Wire در خودرو، رساندن برق از کویل به سر شمع‌هاست. در واقع وایر‌ها برق چند هزار ولتی - حدود ۱۲۰۰۰ ولت را به سر شمع‌ها می‌رسانند تا جرقه در زمان لازم زده شود. شنیدن کلمه چند هزار ولت کافی است تا اهمیت این قسمت برای ما کمی روشن شود چرا که وایر هم باید هر چه سریع‌تر و راحت‌تر این برق را به سر شمع‌ها برساند و هم از هدر رفت آن در میانه راه و تلفات انرژی جلوگیری کند. وایر‌ها ۴ نوع هستند؛ کابل‌های سیمی، نمونه‌های ابریشمی، کابل‌های بوبین دار و کانداکتیو کوا اکستروژن‌ها که هر کدام معایب و مزایای خاص خود را دارند. وایر‌های سیمی کمی در برابر خم شدن و کشش مقاوم‌ترند اما به دلیل اینکه باعث ایجاد جریان‌ها و میدان‌های مغناطیسی در اطراف خود می‌شوند و این جریان می‌تواند روی عملکرد قسمت‌های دیگر خودرو مثل ECU و انژکتور‌ها اثر بگذارد، از رده خارج شده‌اند و امروزه کاربرد زیادی ندارند. ضمن اینکه این کابل‌ها با ایجاد همین میدان‌های مغناطیسی، باعث ایجاد نویز و پارازیت در سیستم صوتی خودرو دیگر قسمت‌ها نیز می‌شود.

نوع دیگر از نوع ابریشمی هستند که کاربرد زیادی دارند ولی چون مقاومت داخلی این وایر‌ها بالاست، هر چند که ایجاد نویز و پارازیت نمی‌کنند اما با کارکرد زیاد و یا جذب رطوبت، این مقاومت داخلی بیش از حد شده و عملا جریانی بسیار کمتر از نیاز شمع‌ها از خود عبور می‌دهند که باعث کارکرد نادرست پیشرانه و به دنبال آن افزایش مصرف سوخت می‌شود. این نوع وایر‌ها، در مغزی خود از چند لایه به هم تابیده شده از الیاف مصنوعی مثل ابریشم به عنوان رسانای جریان برق استفاده می‌کنند. این نوع وایر‌ها بیشترین استفاده را تا حال حاضر داشته‌اند.

وایر‌های جدیدی که امروزه در حال گسترش است، نمونه‌های بوبین دار است که در ساختار آنها یک لایه از جنس کروم و نیکل وجود دارد. مغزی باز هم از الیاف است تا مشکل نویز وجود نداشته باشد، به خاطر وجود لایه کروم و نیکل مشکل جذب رطوبت نیز از بین می‌رود و از طرفی مقاومت پایین آن باعث می‌شود تا سرعت انتقال جریان همانند کابل‌های سیمی، بالا باشد. یعنی این نوع وایر‌ها تمام مزایای کابل‌های سیمی و ابریشمی را با هم دارد. همچنین به خاطر داشتن لایه فلزی در لایه‌های آن، مشکل بزرگ قطع شدن وایر‌های ابریشمی را نیز مرتفع کرده است.
goldenroad.blogsky.com

اساس کار سیستم تنظیم فشار تایرها

️اساس کار سیستم تنظیم فشار تایرها

سامانه تنظیم فشار باد تایرها سه هدف کلی زیر را دنبال می کند:
تشخیص: زمانی که فشار داخلی یک یا چند تایر کاهش پیدا می کند این سیستم در مرحله نخست این معضل را شناسایی و مشخص می کند.
اطلاع رسانی: در سطح بعدی این پدیده به هر نحوه ممکن (از طریق یک چراغ و یا پیام صوتی) به اطلاع تنظیم فشار: که در این جا سیستم با تزریق هوای بیشتر به داخل تایر آن را در حالت فشار استاندارد قرار می دهد. در عین حال با این که چندین نوع سیستم تنظیم فشار تایرها وجود دارد ولی همگی آن ها از برخی وجوه مشترک بهره می برند:
در این سیستم ها یک نوع سوپاپ به منظور ایزوله کردن هر لاستیک برای جلوگیری از ایجاد جریان هوا بین تایرها در زمان بررسی و یا تنظیم فشار(به طور مثال یکی ازتایرها) در نظر گرفته شده است.
در همه این سیستم ها یک روش خاص برای پایش فشار داخل تایرها وجود دارد که در بسیاری از موارد به وسیله حسگرهای مرکزی صورت می گیرد. این حسگرها اطلاعات به دست آمده را به یک بخش کنترل الکتریکی می فرستند و در نهایت نیز راننده به جزییات دقیق فشار هر تایر دست پیدا می کند. این سیستم ها مجهز به یک منبع هوا هستند که به صورت معمول از منابع داخل خودرو همچون ترمزها و یا سیستم های بادی جهت تزریق هوا به داخل تایرها استفاده می کنند. برای جلوگیری از ایجاد اختلال درفعالیت اصلی هر یک از این بخش ها قبل از آغاز فرایند تنظیم فشار باد تایرها، از موجود بودن فشار کافی اطمینان حاصل می شود.
برای انتقال هوا از منبع به داخل تایرها نیز از مجرای تعبیه شده داخل محورها استفاده می شود. در نهایت نیز در مواقع مورد نیاز یک دریچه اطمینان برای کنترل فشار و خارج کردن هوای مازاد به سمت منبع از طریق مجرای داخلی محور وجود دارد تا خطر از دست رفتن فشار هوای خود منابع نیز به حداقل کاهش پیدا کند. در سیستم مرکزی تنظیم فشار تایرها ( CTIS ) یک سوپاپ چرخ در انتهای هر چرخ خودرو قرار دارد که این چیدمان در کامیونها و خودروهایی که در هر سمت محور خود دو چرخ دارند تنها به لاستیک خارجی متصل است تا به این ترتیب بتوان تعادل مورد نظر را میان آ نها برقرار کرد. وظیفه اصلی این سوپاپ ها ایزوله کردن هر کدام از تایرها در مواقع غیرنیاز در کل سیستم است تا فشار داخلی تا حد امکان ثابت بماند؛ طبیعتا هنگامی که سیستم تشخیص دهد نیاز به افزایش یا کاهش فشار است این سوپاپ ها نقش مجاری ورودی هوا به تایر را بر عهده دارند. واحد کنترل کننده الکترونیکی ( ECU ) این سیستم که در واقع مغز متفکر آن نیز به حساب می آید به صورت معمول در پشت صندلی های جلو یا عقب قرار می گیرد و وظیفه آن انتقال فرامین راننده و پایش کل سیگنال های تایرهاست که در فواصل زمانی هر 10 دقیقه انجام می شود تا از بالانس بودن فشار لاستیک ها اطمینان حاصل شود. بخش کنترل درنظرگرفته شده در داخل اتاق نیز این اجازه را به راننده یا کاربر می دهد تا متناسب با شرایط رانندگی و سطح مسیر فشار هر کدام از تایرها را تعیین کند. در صفحه نمایش این سیستم فشار لحظه ای لاستیک ها نیز به صورت مستمر قابل رویت است تا به طور مثال راننده در بزرگراه ها که خودرو با سرعت زیاد حرکت می کند فشار تایرها را بیش تر کند )به منظورجلوگیری از آسیب به تایرها و فرمان پذیری بهتر( که البته در برخی موارد به لطف وجود حسگرهای حساس به سرعت در این سیستم، عملیات تنظیم فشار باد تایرها به صورت خودکار انجام می شود.
یکی دیگر از این قبیل سیستم ها که بیشتر در خودروهای خاص نظامی و کامیون های سبک به کار می رود، نمونه نیمه اتوماتیک ( 1STIS ) است که در آن راننده زمانی که خودرو در حال سکون باشد اقدام به تعیین فشار مورد نظر خود در تایرها کرده و پس از آن سیستم به صورت مستمر فشار تنظیم شده را تحت هر شرایط حفظ می کند که از این سیستم در حال حاضر شرکت های پیشرویی همچون مرسدس بنز و یا رینمتال بهره می برند.
سیستم STIS در واقع بر پایه سیستم CTIS که توضیح آن در بالا ذکر شده، توسعه پیدا کرده تا با همان سازوکار سوپاپ های مخصوص وظیفه ورود و خروج و ثابت نگه داشتن فشار هوای داخلی تایرها را بر عهده داشته باشند و همچنین یک کمپرسور بادی، بدون ایجاد اختلال در فعالیت سایر سیستم های مشتر کدر اینپروسه، فشار هوای مورد نیاز را تامین می کند. به هر صورت با وجود مزایای عالی سیستم تنظیم فشار باد تایرها، ولی برخی محدودیت ها همچون الزام وجود یک سیستم بادی حال از هر نوعی(ترم زهای بادی و یاکمپرسور منحصر به فرد برای این منظور) در خودروهای مجهز به این سیستم بهره گیری از آن را در خودروهای کوچک و یا متوسط شهری با دشواری همراه می سازد ولی به هر صورت تجهیز خودروهای تاکتیکی و یا مدل های لجستیکی به این سیستم ضمن ارتقای ایمنی در مصرف سوخت تاثیر مستقیمی داشته و در عین حال فرمان پذیری خودرو را نیز در حالت ایده آل حفظ می کند.
goldenroad.blogsky.com