وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

کیسه هوای خودرو Airbag

کیسه‌های هوایی نوعی از سیستم امنیتی خودروها مثل کمربند ایمنی هستند که به منظور جلوگیری از برخورد سرنشینان با بخش‌های ثابت خودرو طراحی شده‌اند. امتیاز مهم این کیسه‌ها آن است که طبق قانون پاسکال هرچه سطح مورد تماس در انتقال نیرو بیشتر باشد، شدت صدمات کاهش می‌یابد. کیسه‌های هوایی معمولا در قسمت‌ فرمان، داشبورد، درها، سقف یا قسمت پشتی صند‌لی‌ها که دارای حسگر است، نصب می‌شوند تا آثار تصادف و ضربات را روی سرنشینان کم کنند.

انواع کیسه هواییپیشرفته‌ترین نوع کیسه‌های هوایی آنهایی هستند که از سر محافظت می‌کنند. این نوع کیسه‌های هوایی می‌توانند بخش بیشتری از خودرو را با چند ردیف صندلی مثل ون‌ها پوشش دهند. 2 نوع کیسه هوایی وجود دارد، نوعی که از جلو باز می‌شود و دیگری که از نوع جانبی است. کیسه‌ هوایی طوری طراحی شده‌ که سر و قفسه سینه را موقع حوادث رانندگی که از پهلو رخ می‌دهد، محافظت می‌کند. این نوع که خود ترکیبی از چند کیسه هوایی است، به سه دسته تقسیم می‌شود: کیسه هوایی محافظ سر، سر و سینه و سینه.

سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های

جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش بسیاری در تصادفات بازی می نماید

طی سال های طولانی کمربندهای ایمنی تنها وسیله مهارکننده کنش پذیر در خودروها بوده اند. در عین حال در این مدت بحث های زیادی در مورد ایمنی آنها به خصوص در مورد کودکان مطرح شده است، ولی به مرور زمان در اکثر کشورها کمربندهای ایمنی شامل مقررات اجباری شده اند. آمار و ارقام نشان می دهد که استفاده از کمربندهای ایمنی جان هزاران نفر را در تصادفات نجات داده است.
کیسه های هوا نیز طی سالهای طولانی در حال توسعه بوده اند. ایده استفاده از یک بالش نرم در برابر برخورد، بسیار جذاب بوده و اولین ثبت اختراع در مورد یک وسیله قابل انبساط برای فرود آمدن در آن در هنگام تصادف برای هواپیماها طی جنگ جهانی دوم انجام شده است! در دهه 80 اولین کیسه هوای تجاری شده در خودروها ظاهر شد.





طرز کار کیسه هوا

کیسه که از پارچه نایلونی نازکی ساخته شده که درون فرمان یا داشبورد (و اخیراً درون صندلی و در) تا می شود و قرار می گیرد.
- سنسور که وسیله ای است که به کیسه فرمان باد شدن را می دهد. باد شدن در صورتی رخ می دهد که برخوردی با نیروی با نیروی معادل برخورد یک دیوار آجری با سرعت 10 تا 15 مایل بر ساعت (16 تا 24 کیلومتر بر ساعت) ایجاد شود. وقتی تغییر جرم باعث بسته شدن اتصال برقی شود، سوئیچ مکانیکی زده شده و به سنسور پیام می دهد که تصادف رخ داده است. سنسور اطلاعات را از یک شتاب سنج که درون میکروچیپ قرار دارد دریافت می کند.

سیستم بادکننده کیسه هوا موجب واکنش آزید سدیم (Na N3) با نیترات سدیم (Propellant) جامد را مشتعل کرده و به سرعت می سوزد تا حجم بزرگی از گاز را برای باد کردن کیسه هوا به وجود بیاورد. به این ترتیب کیسه هوا از قسمت ذخیره شده خود با سرعت 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر بر ساعت) یعنی سریع تر از یک چشم بر هم زدن از هم باز می شود. یک ثانیه بعد، برای آنکه سرنشین بتواند حرکت کند، گاز به سرعت از سوراخ های درون کیسه تخلیه شده و کیسه را از حالت باد شدن در می آورد.

کیسه هوا و سیستم بادکننده ذخیره شده در فرمان:
گرچه همه این فرآیند تنها در یک بیست و پنجم ثانیه رخ می دهد ولی زمان اضافی ایجاد شده برای جلوگیری از یک جراحت جدی کافی است. ماده پودری که از کیسه هوا آزاد می شود آرد ذرت عادی یا پودر تالک است که توسط سازنده برای نچسبیدن تاهای کیسه به هم در هنگام ذخیره کیسه هوا استفاده شده است. سیستم بادکننده از یک پیشران جامد و یک جرقه زن استفاده می کند.

اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از

1- کیسه هوای راننده و سرنشین

2- چراغ هشدار دهنده

3- کلیدهای صندلی سرنشین

4- باد کننده اتشی

5- مشتعل ساز

6-حسگرهای ضربه

7- واحد کنترل الکتریکی

حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160 لیتر است.
goldenroad.blogsky.com

خنک کننده روغن چیست؟

⁉️چگونه از داغ شدن روغن داخل سیستم موتور جلوگیری کنیم؟

روغن عامل حیاتی موتور بوده و همانند خون در سیستم موتور عمل میکند. سوال اساسی این است که چگونه از جوش آمدن خون خودرو جلوگیری کنیم؟

️ عاملهای خنک کننده در خودروها به دسته های ذیل تقسم میشوند:

سیستم خنک کننده اصلی (primary cooling system) : که یا آب رادیاتور میباشد و از آن بعنوان مایع خنک کننده یا coolant نام می برند یا میتواند سیستم خنک کننده موتور از طریق هوا باشد.

سیستم خنک کننده ثانویه(secondary cooling system) : که در همه موتورها روغن موتور یا روغن این نقش را برعهده دارد. گرچه اکثر مردم فکر میکنند که نقش روغن موتور روان کنندگی است ولی شاید کمتری کسی به نقش خنک کنندگی روغن موتور توجه نماید.


خنک کننده روغن موتور (engine oil cooler) چیست؟

خنک کننده روغن موتور به مثابه رادیاتور کوچکی است که در جلوی سیستم خنک کننده(coolant system) خودرو جایگذاری و نصب میشوند که دمای روغن را در حین عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده کاهش میدهد. خنک کننده روغن اساسا یک رادیاتور است که در آن به جای آب، روغن موتور جریان دارد.این سیستم هنگامیکه موتور روشن باشد عمل میکند.

️ کاهش دمای روغن موتور بویژه در موتورهای خنک شونده با هوا فواید بسیار زیادی دارد. این رادیاتور خنک کننده همچنین میتواند در خنک کردن روغن دنده – فشار و دمای بالا- نیز بکار رود.

یک کیت خنک کننده روغن موتور بین 50 تا 100 دلار قیمت دارد.

️ وقتی دمای نرمال موتور افزایش می یاید باعث میشود که موتور به انحا مختلف آسیب ببیند که شامل زوال و از بین رفتن سریع روغن موتور نیز میشود.

تعویض روغن اغلب سبب حفظ و افزایش توان روانکاری میشود و یک سیستم خنک کننده روغن میتواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی تر حفظ نماید.
@ در اصل نقش ثانویه روغن موتورها خنک کردن موتور است. سیستم خنک کننده در مدلهای مختلف موتور سیکلت هارلی دیویدسون نیز بکار رفته و این سیستم اساسا یک رادیاتور است که از یک طرف آن روغن وارد و از طرف دیگر آن خارج میشود در میان این سیستم لوله های نازکی هستند که به تیغه هایی وصل میشوند که به طور موثر حرارت را پخش کرده و از بین میبرند داخل این سیستم ترموستات نیز کار میکند که مانع از جوش آمدن روغن میشود .وقتی که روغن وارد این سیستم میشود مقدار خیلی زیادی از حرارت خود را از دست میدهد.

️ تصور غلطی که در مورد سیستم خنک کننده روغن وجود دارد این است که این سیستم تنها در سرعتهای بالا کار میکند در حالیکه در هنگام شرایط ترافیک یا در حال توقف نیز این سیستم فعال بوده و به کاهش حرارت روغن کمک میکند.

️ طراحی سیستم خنک کننده روغن موتور

️ همانند رادیاتورها خنک کننده های روغن موتورها در اندازه های مختلفی وجود دارند انتخاب سایز مناسب بر اساس فاکتورهای مختلفی میباشد

1 - میزان ظرفیت روغن داخل سیستم

2 - توان خروجی موتور

3- میزان جرایان هوا و فضا برای خنک کننده

4_ اندازه رادیاتور

@هر کدام از فاکتورهای فوق الذکر نقش مهمی در انتخاب اندازه خنک کننده روغن موتور مناسب خودرو شما دارد. بعنوان یک قاعده اساسی سرانگشتی، اکثر راننده ها بزرگترین اندازه خنک کننده روغن را انتخاب میکنند بطوریکه میتواند به خوبی جریان هوا را دریافت کند سپس ترموستات را اضافه میکنند که میتواند روغن را در دمای مناسب نگه دارد.

@ اگر روغن خیلی داغ شود شروع به تجزیه میکند و تجزیه روغن سبب ضعیف و شل شدن بیش از حد روغن میشود و سطح فشار روغن به سطح خطرناک افت پیدا میکند.

همانطور که روغن داغ سبب آسیب به موتور میشود روغنی که از نظر دما سرد باشد نیز آسیبهای جدی به موتور میزند و دمای سرد سبب میشود که روغن نتواند ویسکوزیته مناسب داشته باشد. بهترین روش برای حل این مشکل افزودن سیستم خنک کننده کنترل دما بوسیله ترموستات است سیستم خنک کننده روغن به حفظ دمای روغن و همچنین ممانعت از افزایش دمای روغن کمک میکند.
goldenroad.blogsky.com

تفاوت خودرو های یورو 2 با یورو 4

در این مقاله بر آن شدیم تا به سوال خیلی از دوستان در مورد خودرو های یورو 2 و خودرو یورو 4 که امروزه بحث داغ خودرو سازان و نیروی انتظامی شده بپردازیم که در ابتدا بایستی یه مقدمه ای راجب این مقاله بنویسم.

 موضوع هوای آلوده در جهان که بیش تر در شهرهای بزرگ نمود پیدا کرده است، امروزه به بحث اصلی حوزه صنعت و محیط زیست تبدیل شده است، به طوری که برای مثال، چند دوره اخیر نمایشگاه‌های بزرگ خودرو در جهان با محوریت و زمینه اصلی «هوای پاک» و «محیط زیست» برگزار می‌شوند. در این میان، شرکت‌های خودروساز داخلی نیز بنا بر وظیفه اجتماعی خود و مقررات حاکم، در صددند تا حد امکان محصولات خود را به تجهیزات و استانداردهای کنترل آلایندگی مجهز سازند تا در کاهش مضرات این پدیده در کشور، سهمی ایفا کنند.این استانداردهای آلایندگی در اصل میزان مجاز برای انتشار گازهای آلاینده‌ خودروی نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند را تعریف می‌کند.انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربن‌ها (THC)، هیدروکربن‌های بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن(CO) و ذرات معلق (PM) را در این استانداردها لحاظ می‌شوند. استاندارد بودن موتور خودرو با تست موتور در یک چرخه آزمون معین، بررسی می‌شود. موتورهایی که با این استاندارد مطابقت نداشته باشند قابل فروش در اروپا نیستند.

آلاینده های اصلی

 1- ذرات معلقParticulat Matters

 ذرات معلق به گروهی از ذرات جامد یا مایع اطلاق می شود که به اندازه کافی برای معلق ماندن در هوا سبک باشند. بعضی ذرات مثل دوده سمی نیستند ولیکن بعضی ذرات مثل آزبست سمی اند. مهم‌ترین مشکل ذرات معلق، باقی ماندن تا مدتی در جو زمین است: قطر بیش‌تر از 10 میکرون پس از یک یا چند روز انتشار روی زمین می نشیند و ذرات کوچک تر و سبک‌تر با قطر کم تر از یک میکرون چندین هفته در هوا می ماند.

2- منوکسید کربن CO

گازی است بی‌رنگ، بی‌بو و سمی که از احتراق ناقص سوخت های کربن دار به وجود می آید. غلظت این گاز در مناطق اصلی شهرهاکه تعداد خودروها زیاد است، بیش‌ترین مقدار است. منوکسید کربن پایداری زیادی در جو ندارد.

3- دی‌اکسید گوگرد(SO2)

گازی است بی رنگ که بیش‌تر، از سوختن سوخت‌های حاوی گوگرد نظیر زغال سنگ و نفت پدید می آید. این گاز می تواند اکسید شده و آلاینده ثانویه نظیر تری‌اکسید گوگرد به وجود آورد. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید سولفوریک تشکیل می شود.

4- اکسیدهای نیتروژن NOx

 زمانی‌که اکسیژن هوا با نیتروژن موجود در دمای بالا احتراق ترکیب شود، اکسید نیتروژن به وجود می آید. دوآلاینده مهم آن، مونوکسید و دی‌اکسید نیتروژن هستند. از ترکیب این گاز با آب موجود در هوای مرطوب، اسید بسیار خورنده، اسید نیتریک تشکیل می شود. منابع اصلی اکسیدهای نیتروژن، خودروها، نیروگاه‌ها و سیستم دفع زباله است. 

5- ترکیبات آلی فرّار VOC 

ترکیبات فرار، گروهی از ترکیبات آلی است که انواع هیدروکربن‌ها را نیز شامل می شوند. این گروه گاهی به گروه متان و گروه هیدروکربن های غیر متان تقسیم می شود. ترکیبات فرار در دمای اتاق ممکن است به سه حالت جامد، مایع و گاز موجود باشد. بیش‌ترین مقدار در این ترکیبات را متان که خطری برای سلامتی ندارد، تشکیل می دهد. بعضی از voc ها جذب کننده قوی اشعه مادون قرمز هستند و به اثر گل‌خانه ای و گرم شدن زمین کمک می کنند.

استاندارد یورو 2 و یورو 4

استاندارد یورو 2 و یورو 4 در اصل استاندارد آلایندگی هواست و به دید من ارتباطی به مردم نداره جزء سلامتیشون منظورم اینه که مردم نباید اختلاف چند میلیونی بابت این قطعه پرداخت کنند و این وظیفه کارخانه سازنده اس که  طبق تعهدش و سودآوریش خودرو هایی پاک تولید کنه و به مردم نحویل بده در اصل این چرخه کامل نمی شه مگر اینکه حتی استاندارد آلایندگی بنزین یورو 2 در حد یورو 2 باشه نه بیشتر!!!

در حالی که بسیاری دم از عرضه خودرو با استاندارد یورو 4 می زنن کجاس بنزین یورو 4 ؟و کدام جایگاه ها عرضه می کنند این در حالی است که خودرو سازان در این سالها پا فرا تر گذاشته و ایربگ خودرو ها را کم می کنند همانند تندر 90 ولی صحبت از سلامتی و حفظ محیط زیست!

 

در انتها مقاله خودرو های یورو 2 و یورو 4 جزء در کاتالیزور و سنسور گاز اکسیژن خودرو (میزان خروجی گازهای سمی متساعد از سوخت بنزین خودرو) هیچ تفاوتی ندارند از نظر طراحی و یا حجم موتور و میزان قدرت خودرو و یا کشش خودرو و...
goldenroad.blogsky.com

تفاوت بین سانروف و مونروف چیست؟

تا به حال کلمه سانروف را زیاد شنیده‌ایم؛ آپشنی که امروزه به یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها و اهداف پیش رو در خرید اتومبیل تبدیل شده است و آن هم دلایلی جز زیبایی در نمای خودرو و بهره‌مندی گهگاهی از هوای تازه نیست. اما هر چند امروزه در کنار سانروف، سقف پانوراما نیز شنیده می‌شد اما کمتر کسی از کلمه Moon Roof شنیده است؛ آپشنی که می‌توان آن را سرآغاز روی کار آمدن تکنولوژی بسیار پرطرفدار سقف پانوراما دانست. اما تفاوت بین سانروف و مونروف چیست؟

به گزارش سایت خودرو ، سانروف در بالای سقف قرار دارد و ممکن است دستی یا برقی باشد. این قطعه از قدیم در خودرو‌ها وجود داشته است و آپشن جدیدی نیست. سانروف کاملا باز می‌شود و بالای سقف و یا درون لایه‌ای از آن قرار می‌گیرد. اما مونروف توسط کمپانی فورد برای اولین بار در دهه 70 میلادی معرفی شد. مونروف برعکس سانروف که ممکن است فلزی و کاملا تیره باشد که حتی نور و روشنایی از آن عبور نکند، از جنس شیشه یا طلق‌های روشن است که حتی در صورت حرکت نکردن از محل خود، فضای بالای سر خود را در دید راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

ضمن آنکه مونروف نیز می‌تواند باز شود و جریان هوای تازه را از خود عبور دهد اما بازشدن مونروف مثل سانروف به طور کامل نیست و فقط قسمتی از جای خود برای عبور هوا، حرکت می‌کند. اما نیاز به داشتن سانروف برای ورود حجم زیادی از هوا در کنار استفاده سرنشینان عقب از مونروف باعث شد تا هم سانروف در خودرو‌ها قرار بگیرد و هم سقف پانوراما وارد دنیای خودروسازی شود.
goldenroad.blogsky.com

جند روش ساده برای کشف روغن ریزی خودرو

۱- قطعا ساده‌ترین راه کشف این روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن است. اگر ماشین خودرو را در پارکینگ می‌گذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کنید و پس از چند ساعت توقف، مثلا اول صبح و پیش از روشن کردن خودرو، آنجا را بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنید، می‌توانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو بهره گیرید!

۲ – ماشین را کارواش برده و بعد با چند بار توضیح کامل به شاگردان کارواش که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن ریزی مشهود است. دیگر نیاز به کارشناسی چند مکانیک ندارید و می‌توانید به راحتی با تعویض قطعه معیوب مشکل را حل نمایید.

۳ – اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی می‌تواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق بی‌افتد!

۴ – دقت کنید روغن ریزی از کدام طرف خودرو هست. چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده و با هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان قابل رفع است. پس حتما حواس خود را جمع کنید که با فاکتورهای سنگین روبه‌رو نشوید!

۵- در بعضی مواقع که بیشتر برای همه ماشین‌ها اتفاق می‌افتد، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب می‌شود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر شده و همه جا را کثیف می‌کند!

۶ – در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد!

۷ – سینی زیر موتور خودرو را برای کسانی که خود می‌خواهند روغن ریزی را ببینند باید باز شود. (این کار به راحتی قابل انجام نیست و باید آن را به یک مکانیک بسپارید)

۸- لازم به ذکر است که برای دارندگان خودرو زانتیا، زیاد مطالبی برای عرضه وجود ندارد. چون کل این خودرو با سیستم هیدرولیک کار کرده و نمی‌توان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست! البته این خودرو عمرش به سر آمده و خرید آن زیاد به صرفه و منطقی نیست.

لازم به ذکر است که کم کردن روغن خودرو، همیشه به دلیل روغن ریزی نبوده و دلایل دیگری نظیر روغن سوزی و کیفیت نا مطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز می‌تواند این امر را تسریع کند.
goldenroad.blogsky.com