وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

انواع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودرو انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به (1)سیستم تعلیق مستقل،(2)سیستم تعلیق طبق داردوبل،و(3)سیستم تعلیق مک فرسون اشاره کرد. در ادامه با هرکدام از این سیستم ها به اختصار آشنا می شویم. تعلیق مستقل: در سیستم تعلیق مستقل، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در می آید و بر چرخ دیگر تأثیری نمی گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است. تعلیق طبق دار دوبل: در این نوع سیستم تعلیق، دو طبق یکی در بخش زیرین و دیگری در بخش بالایی قرار می گیرد و بین آن ها یک فنر مارپیچی قرار داده می شود. این سیستم باعث فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده می شود. تعلیق مک فرسون: در سیستم تعلیق مک فرسون، چرخ از زیر توسط طبق به شاسی متصل است و به کمک فنر، وزن بدنه تحمل می شود. این سیستم تعلیق، ارزان تر از بقیه است و تعمیر و نگهداری آن هزینه زیادی را متحمل نمی کند. البته از آن جا که فنر به اتاق وصل می شود، ضربات به طریقی به بدنه منتقل می شود. 

goldenroad.blogsky.com 

منبع انبساط

منبع انبساط ظرفی است با گنجایش حدود 2 لیتر از جنس پلاستیک که در کنار رادیاتور نصب می‎شود. هنگام جوش آوردن و گرم شدن بیش از حد موتور، آب اضافی رادیاتور با باز شدن سوپاپ فشار در رادیاتور از طریق شیلنگ سرریز وارد منبع انبساط می‎شود و از هدر رفتن آب جلوگیری می‎شود. تذکر: اتومبیل‌هایی که منبع انبساط دارند برای اضافه کردن آب نیاز به باز کردن در رادیاتور ندارند بلکه آب را داخل منبع انبساط می‎ریزند این کار به کمتر زنگ زدن رادیاتور کمک می‎کند.  

goldenroad.blogsky.com 

دلایل کم کردن روغن موتور خودرو

دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای  اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت  به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام  کرد. ۱-  سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید  روغن را تا زیر  حد مجاز بالایی تخلیه نمود. ۲- روغن با ویسکوزیته نامناسب  و کمتر از توصیه سازنده خودرو  انتخاب شده است ،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.(شما در بخش مقالات یا پیوست ها می توانید اطلاعات جامعی در باره روغن و اصطلاحات آن کسب نمائید.) ۳- دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد  توجه قرار داد. ۴- روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد. ۵- رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند،  رینگ ها و پیستون ها  باید تعمیر یا تعویض شوند. ۶- گاید و ساق سوپاپ ها  دچار چسبندگی شده اند،  در اینصورت  قطعات باید تعویض شوند. ۷- آب بندی و سوپاپ ها  در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها  و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد. ۸-  ویسکوزیته روغن بایدمطابق  توصیه سازنده  خوردو انتخاب شده است . ولی به دلیل محدوده وسیع  طول  هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای  کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها  کاهش می یابد. در انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور خودرو را توسط گیج(گژ) روغن چک نمائید و برخلاف تصور رنگ روغن نشان از کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت های روغن موتور تمیز کردن و دوده زدایی می باشد و در اصل باید خاصیت روغن بررسی گردد.  

   goldenroad.blogsky.com 

                                                                                                                                      

تاریخچه اولین تصادف در ایران


نخستین تصادف رانندگی ایران : در پاییز سال ۱۳۰۵ میان اتومبیل مظفر الدین شاه و درشکه درویش خان نوازنده اتفاق افتاد و خیابان سپه که جزو نخستین خیابان های سنگ فرش شده ی تهران بود به خون درویش خان آغشته و نوای دلکش مردی که تار او دل های خسته و عاشق را تا ملکوت می برد، برای همیشه خاموش شد.

شوفر فرنگی مظفر الدین شاه که همراه اتومبیل به ایران فرستاده شده بود بر اثر بی احتیاطی، درویش خان را به سکوت ابدی محکوم نمود.

پس از این واقعه سرتیپ درگاهی آیین نامه ای به نام نظامنامه درشکه های عمومی تهیه کرد و نخستین نظامنامه عبور و مرور تدوین شد. در این سال گواهینامه ها نیز درجه بندی شده و سه نوع گواهینامه صادر گردید. 

   goldenroad.blogsky.com 

                                                                                                                                   

سوالات رایج گاز سوز کردن خودرو 1

چند پرسش وپاسخ در خصوص گاز سوزکردن خودروها CNG همان گاز طبیعی است که ما روزانه آن را در خانه و محل کار خود یا کارخانجات با فشار پایین استفاده می‌کنیم. بدیهی است ذخیره سازی گاز در چنین فشاری، به واسطه حجم زیاد مورد نیاز به صرفه نیست.  از طرفی به خاطر تراکم کم آن در صورت استفاده در خودرو زمان‌های تجدید سوخت‌گیری فوق‌العاده کوتاه خواهد شد. بنابر این در صورتی که گاز طبیعی (NG) تا فشار حدود psi 3600 متراکم گردد، ما CNGخواهیم داشت.  چند سالی است که برخی از خودروها با مصرف LPG گازسوز شده‌اند حال چه تفاوتی میان LPG و CNGوجود دارد؟ - بخش عمده ترکیب شیمیایی CNG را گاز متان تشکیل می‌دهد، در صورتی که گاز LPG مخلوطی از پروپان، بوتان و اندکی ترکیبات دیگر است. CNG از متراکم کردن گاز طبیعی به دست می‌آید، اما LPGمحصول تقطیر و پالایش نفت خام در پالایشگاه‌ها است. متان حتی تحت فشارهای بالا نیز به صورت گاز باقی می‌ماند، بنابراین CNG علی‌رغم فشار psi 3600 هنوز حالت گاز دارد. البته گاز طبیعی را می‌توان در تأسیسات خاصی و با پایین آوردن دما تا حد 160- درجه سانتیگراد تبدیل به مایع کرد که در صورت آن را LNG می‌نامیم.  گازهای پروپان و بوتان در دما و فشار اتاق حالت گاز  دارند، اما با یک  تراکم متوسط می‌توان آنها را مایع کرد. (LPG) از آنجا که ظرفیت تولید LPG در پالایشگاه‌ها محدود است، بهتر آن است که آن را به عنوان سوخت برای مصارف خانگی در مناطقی که هنوز فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی هستند، استفاده کنیم، چرا که ذخیره سازی و حمل و نقل آن آسان است.  آیا به هنگام استفاده از CNG نظیر LPG، بوی گاز درون خودرو می‌پیچد؟ - خیر، خودروهای CNG سوز نظیر خودروهای بنزین سوز بدون بو هستند. در صورتی که در خودروهایCNG سوز بوی گاز احساس کنید سریعاً باید مدار سوخت رسانی را از نظر نشت احتمالی مورد بازرسی قرار دهید.  آیا خودرویی که قبلاً LPG سوز شده، هم اکنون می‌تواند از CNG نیز استفاده کند؟ - خیر، زیرا این دو سوخت ماهیتاً متفاوت هستند. ارزش حرارتی آنها یکسان نبوده و جهت احتراق صحیح نیاز به درصد هوا به سوخت (Air-fuel ratio) متفاوتی دارند.  تفاوت دیگر این که فشار ذخیره‌سازی CNG به مراتب بالاتر از فشار مورد نیاز برای LPG است و به همین دلیل مخزن ذخیره ای که برای LPG طراحی و ساخته شده، مناسب CNG نیست. به عبارت خلاصه‌تر، خودروی شما می‌باید برای استفاده از سوخت CNG تبدیل و تغییراتی در آن اعمال شود.  تبدیل خودرو به CNG سوز چگونه انجام می‌شود؟ - باک مخصوصی در صندوق عقب خودروی شما نصب می‌شود و مداراتی که بتواند گاز را در جهت احتراق به سمت موتور هدایت کند، با آن مرتبط می شود.  آیا در صورتی که ذخیره CNG در خودرو تمام شود، می‌توان هنوز از بنزین استفاده کرد؟ - بله، زمانی که شما خودرویتان را برای استفاده از CNG تبدیل می‌کنید، هنوز کاربراتور، باک بنزین و مدار سوخت‌رسانی جهت بنزین را روی خودرویتان دارید. بنابر این به سادگی با زدن یک کلید  روی داشبورد، می‌توانید مسیر بنزین به سمت موتور را برقرار کنید. اما به هر حال استفاده از CNG برای شما ارزانترخواهد بود.  آیا لازم است که هر چند وقت یک بار حتی در صورت عدم نیاز اجباری از بنزین استفاده شود؟ - بله، این مسأله، یعنی استفاده هر چند وقت یک بار از بنزین باعث روانکاری مکانیزم کاربراتور و آمادگی بهتر سیستم سوخت‌رسانی بنزین در مواقع لازم خواهد شد.  نصب کیت مخصوص و تبدیل خودرو به ‍ CNG سوز چقدر زمان می‌برد؟ - انجام این تبدیل 4 یا 5 ساعت بیشتر وقت نمی گیرد، اما افزایش روز افزون تقاضا برای انجام این تغییرات می تواند به واسطه ازدحام باعث طولانی تر شدن زمان انتظار مشتری شود.  چگونه می‌توان پی برد که چقدر CNG در مخزن خودرو باقی‌مانده است؟ - از طریق یک گیج الکترونیک مخصوص که در کنترل پانل یا  روی داشبورد نصب می‌شود.  با یک باک پر CNG، حداکثر چه مسافتی را می‌توان طی کرد؟ - یک باک CNG به‌طور معمول معادل 10 تا 15 لیتر بنزین، گاز طبیعی را در  خود ذخیره می‌کند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد km/liter در این  عدد ضرب کنید، میزان مسافت تمایل پیمودن با یک باک پر از CNG به دست می آید برای مثال برای یک خودروی متوسط با حجم سیلندر 1300 سی‌سی این مسافت چیزی در حدود 155 کیلومتر خواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد باک می‌توان این مسافت را افزایش داد.    

   goldenroad.blogsky.com