وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

بزرگان تاثیرگذار بر خودرو که شاید کمتر نامشان را شنیده باشید مردان در حاشیه!

1. Carlo Abarth
نام آبارث ازجمله نام‌هایی است که در سال‌های اخیر به‌عنوان مدل‌های اسپرت تر از محصولات فیات شنیده می‌شود اما شاید کمتر در مورد کارلو آبارث شنیده باشیم.

آبارث یک ایتالیایی الاصل بود که در اتریش به دنیا آمد و در سال‌های اولیه فعالیت خود در صنعت خودرو به‌عنوان یک تیونر شناخته می‌شد. او با تقویت خودروهای ایتالیای و به‌ویژه خودروهای فیات، آن‌ها را به خودروهای hot rod اروپایی تبدیل می‌کرد. البته این تغییرات و تقویت‌ها شاید در استانداردهای امروزی چندان پیشرفته نباشد اما در دهه 40 و در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم که صنعت خودروسازی اروپا با تولید خودروهای ارزان‌قیمت به‌سختی روزگار می‌گذراند، به‌خوبی توانست جای خالی خودروهای اسپرت را بگیرد و همین مسئله نام وی را بر سر زبان‌ها انداخت تا جایی که در سال 1949، شرکت خود را تاسیس کرد تا به‌صورت تخصصی به کار بر روی تقویت خودروها بپردازد و البته تعدادی خودروی مسابقه‌ای هم با برند خود تولید کرد.

آبارث در سال 1971 توسط فیات خریداری شد و تا مدتی نیز نام و لوگوی این شرکت نشان‌دهنده خودروهای تقویت شده فیات بود اما پس از آن برای چند سال نامی از آبارث شنیده نشد تا اینکه در سال‌های اخیر فیات بار دیگر این نام پرآوازه دهه 60 و 70 میلادی را زنده کرده است. کارلو در سال 1979 و در سن 71 سالگی درگذشت.



2. Giotto Bizzarrini
بیزارینی در صنعت خودروسازی شاید بیش از هر چیز به دلیل روحیه مبارزه طلبش مشهور باشد ضمن آنکه هنوز هم جدال او با انزو فراری مغرور یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاریخ فراری است.

بیزارینی یک مهندس خودرو بود که سوابق بسیار روشنی در آلفارومئو داشت و پس از پیوستن به فراری نیز توانست در مقام سرمهندس این شرکت، در پروژه‌های مهمی ازجمله مدل تستاروسا تاثیرگذار باشد. او در فراری جایگاه مستحکمی داشت اما زمانی که مشغول کار بر روی پروژه 250GTO بود، به دلیل دخالت انزو فراری در امور واحد مهندسی شرکت و تغییرات در پرسنل این دپارتمان که زیر نظر بیزارینی اداره می‌شد، در یک اقدام ناگهانی به همراه تعدادی دیگر از مهندسین ارشد فراری در یک روز استعفا دادند تا اعتراض خود را به فراری نشان دهند و به‌نوعی او را زمین‌گیر کنند هرچند پروژه 250GTO بدون آن‌ها ادامه پیدا کرد به زیباترین فراری تاریخ تبدیل شد.

بیزارینی پس از آن با خودروسازان دیگر ایتالیایی نیز در مقام مهندس همکاری کرد که حاصل آن ساخت نخستین موتور V12 برای لامبورگینی و مهندسی تعدادی از خودروهای شرکت Iso Rivolta بود. او همچنین خودروی GT 5300, را نیز با برند خود را ساخت و این خودرو توانست در رقابت‌های 24 ساعته لمان فرانسه در سال 1965 عنوان قهرمانی را نیز در کلاس خود به دست آورد.

البته بیزارینی برخلاف توانایی‌های مهندسی‌اش، تاجر خوبی نبود و شرکت وی که در 1964 تاسیس شده بود تنها 5 سال دوام آورد.




3. Keith Duckworth
او یک مهندس طراح موتور بود که در لوتوس کار می‌کرد و ازاین‌جهت شاید نام تاثیرگذاری نباشد اما وقتی به همراه یکی از همکارانش به نام Costin شرکت Cosworth را تاسیس کرد به یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در ساخت موتورهای مسابقه‌ای تبدیل شد.

نام شرکت Cosworth نیز از ترکیب نام دو موسس‌اش گرفته شده است. او موتوری با عنوان Double Four Valve یا چهار سوپاپ دوبل را طراحی کرد که یکی از موفق‌ترین موتورهای در تاریخ رقابت‌های فرمول 1 است و تا چندی پیش عنوان پرافتخارترین موتور تاریخ رقابت‌ها در اختیار داشت.

این شرکت همچنین از نخستین سال‌های تاسیس با فورد همکاری داشت و در فاصله سال‌های 1998 تا 2004 زیرمجموعه فورد هم بود. Keith Duckworth در سال 2005 و در سن 72 سالگی درگذشت.
goldenroad.blogsky.com 

چرا باید ترموستات را تعویض کنیم؟

ترموستات هم مانند بقیه وسایل امکان خرابی دارد و به دلیل وظیفه مهم باید مورد رسیدگی قرار گیرد حال اگه دمای ال پایین تر از حد نرمال باشد و یا از حد گفته شده در ابتدای مبحث (دما های فن کند و تند) بالاتر رود نشان از ایراد رد ترموستات هست که در صورت رسیدگی نکردن دچار مشکل خواهیم شد

تعویض ترموستات زمان مشخصی نداره و برای تعویضش میتونید به بچند نکته توجه کنید:

حرکت آمپر آب : اگه شما یک راننده آگاه باشین و به آمپر آب دقت کنید میتونید سلامت یا عدم سلامت ترموستات رو تشخیص بدین به این صورت که وقتی خوردو سرد هست و شما موتور رو روشن میکنید.

امپر کم کم بالا میاد و وقتی به ۹۰ یا ۹۱ (بسته به ترموستات شما) میرسه به علت باز شدن ترموستات دما کمی پایین میاد. در غیر این صورت ترموستات خراب هست
در زمان حرکت در سرعت بالا و یا سرازیری ها دمای آب نباید پایین تر از دمای ترموستات بیاد .

البته امکان داره کمی پایین تر بیاد (حدود ۵ درجه) که آن هم در شرایط جوی بسیار سرد
چک کردن گرم شدن لوله رابط ترموستات به رادیات و مقایسه اون با دمای آمپر

چرا ترموستات ها خراب میشوند؟

ترموستات به وسیله یک فنر و در اثر انبساط و انقباض کار میکنه پس یکی از دلایل خرابی از بین رفتن مواد به کارفته در ترموستات هست

دلیل بعدی وجود کثیفی در سیتم آب هست که بعد از مدتی جرم میگیره و گیر میکنه
به این دلایل ترموستات امکان داره دیر باز کنه – دیر ببنده – کلا باز بمونه – و در بدترین حالت کلا بسته بمونه.
goldenroad.blogsky.com 

10 توصیه برای افزایش عمر خودرو

۱- تماماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید.

چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد و با اطلاع از این موارد،شما تبدیل به مکانیک زبده اتومبیل خود خواهید شد.

۲- فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید.

میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط سمت راننده نوشته شده است.در صورت لرزش فرمان در سرعت های بالا،مشکل می تواند با بالانس کردن چرخ ها برطرف گردد.بهتر است هر سه ماه یک بار،قطعات جلوبندی،سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک بازدید شود.طبق دستورالعمل سازنده،تایر های خودرو را در زمان ذکر شده با هم جا به جا کنید.

۳- روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و به موقع تعویض کنید.

بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور،کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است.رنگ و میزان چسبندگی روغن موتور،ملاک دقیقی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور نیست.چرا که سیاه نبودن روغن موتور،دلیلی بر داشتن خواص اولیه آن است.

۴- بر خلاف باور عموم،مایع ترمز(که یک فرآورده نفتی است و نه روغنی)، روغن هیدرولیک، واسکازین گیربکس و دیفرانسیل،مایع سیستم خنک کننده موتور و مایع شیشه شور نیاز به تعویض دارند.

زمان تعویض آن ها نیز در دفترچه خودرو ذکر شده ولی به طور کلی حدود هر ۳۰ هزار کیلومتر یا یک سال می باشد.فیلتر های روغن،بنزین و هوا را نیز باید در زمان مقرر تعویض نمود.

۵- از تعویض تسمه تایم غافل نشوید.

به یاد داشته باشید که تعویض به موقع تسمه تایم می تواند از بروز خسارات زیاد و هزینه سنگین جلوگیری کند.معیوب بودن شمع و وایرها نیز در کارکرد موتور و افزایش میزان مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.پس تعویض آن ها نیز در موعد مقرر در نهایت به نفع مالک خودرو است.

۶- حداقل سالی یک مرتبه قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو را بازدید کنید.

شیلنگ های آب،سوخت رسانی و ترمزها حتماً باید بازدید شوند.لاستیک های سر کمک و گردگیرهای کمک فنرها و سرپلوس ها در صورت ترک داشتن و معیوب بودن باید تعویض گردند.

۷- به برق خودروی خود اهمیت دهید.

از سیم هایی که روکش آن ها معیوب است به سادگی نگذرید.چرا که به راحتی می توانند یک فاجعه به بار بیاورند.میزان آب باطری خودرو را چک کنید.به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو،سرباطری ها را جدا نکنید.این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور(دینام) و ECU خودرو می شود.در صورت شستشوی موتور،تمام سوکت ها و شمع و وایرها را باد بگیرید و قبل از روشن نمودن اتومبیل خشک کنید.

۸- حتی در هوای سرد نیز هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید ۵ دقیقه کار کند.

این کار مانع از ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در داخل مجاری سیستم کولر خودرو می شود.حتی الامکان قبل از خاموش کردن اتومبیل بعد از طی مسافت طولانی،اجازه دهید تا فن خنک کننده رادیاتور خاموش شود و سپس خودرو را خاموش کنید.

۹- به همان اندازه که موتور و سیستم فنی خودرو حائز اهمیت است، نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

توصیه می شود سالی یک مرتبه خودروی خود را پولیش کنید.خودروی خود را با مواردی مثل پودر لباس شویی و یا مایع ظرفشویی نشویید چون باعث از بین رفتن درخشش و کیفیت رنگ خودرو می شود.متاسفانه برخی افراد خودروی خود را با جاروهای بلند پلاستیکی می شویند که این کار باعث تخریب رنگ و خط و خش افتادن به روی آن می شود.

۱۰- در پایان فصل زمستان،حتماً خودروی خود را زیرشویی کنید به خصوص زیر گلگیرها را.

چرا که گل و لای با شن و ماسه و نمک پاشیده شده به روی جاده مخلوط شده و به قسمت های زیرین خودرو چسبیده و به سرعت باعث زنگ زدگی و سپس پوسیدگی کف اتومبیل می شود.با رعایت موارد فوق و کمی اهمیت دادن به خودروی خود می توانید به میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی کنید و نیز اتومبیل تان بعد از گذشت سال ها همچنان کیفیت و سواری روزهای نخست را خواهید داشت.
goldenroad.blogsky.com 

توقف 10 ثانیه ای برای شروع استارت خودرو

شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت 10ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟

به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:

1-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشاندهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشاندهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

2-در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارهاو قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن errorدر سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecuو استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است.

3-در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشاندهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است .

شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.آری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود errorدر سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت.
goldenroad.blogsky.com 

مزایا و معایب استفاده از گاز طبیعی CNG

مزایا ومعایب استفاده از گاز طبیعی CNG 1- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاکیزه وتمیز است که سبب افزایش عمر موتوروکاهش تعمیرات 2- این سوخت قابل انتقال ومکش از مخزن اتومبیل نمی باشد واحتمال سرقت سوخت کاهش می یابد.کما اینکه در صورت بالارفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد. 3- زمان سوخت گیری سریع بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان می برد. 4- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اکسید کربن در حدود 70درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی 89 درصد واکسید نیتروژن 87 درصد کمتر است. 5- از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراکنده می گردد.اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند. از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیارمستحکمتراز تانکهای سوخت بنزینی می باشند. طراحی این کپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است. درمقایسه با بنزین چقدر انرژی آزاد می کند؟ میزان انرژی گاز طبیعی در حدود 47 مگاژول برکیلوگرم ویا 40مگاژول بر متر مکعب است.که این مقایسه برای بنزین 60مگاژول بر کیلوگرم یا 46 مگاژول بر متر مکعب است.به عبارتی یک کیلوگرم گاز معادل33/1 لیتر بنزین یا 22/1 لیتر گازوئیل است. رانندگی در ارتفاعات بلند : در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتور با ترکیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) کار می کند. از رو قدرت موتور به دلیل کاهش تنفس موتور و تأمین اکسیژن کمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می کند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینکه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودی را تشکیل داده وبا کاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز 12 تا14 درصد افت می کند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد. عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG به ترتیب 44،45،43،46 است. بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیکن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به ترکیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG. راندمان موتور،تابعی از عوامل موتور است که مهمترین آن ضریب تراکم موتور است. سوخت دیزل(گازوئیل)در یک موتور احتراقی تراکمی دارای ضریب تراکم 14 به 1 است. ودارای بالاترین راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائی بازده است. بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است که با ضریب تراکم 12 به 1 دارای راندمان حدود 35 درصد است . موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراکم بیشینه 9 به 1 دارای راندمانی در حدود 30 درصد هستند . مقادیر راندمان های مذکور حدود بالائی آنها بوده در بار کامل می باشند. در بسیاری از کشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یک موتور بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذکر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراکم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند. بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امکان پذیر است. مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی کارکرد در واقع بسیار کم است. گاز CNG از هواسبکتر است و در فضا پراکنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشکیل حوضچه در نزدیکی زمین تمایل دارد. عملکرد و کارائی وسائل نقلیه دو گانه سوزبنزین و گاز طبیعی چگونه است ؟ بر حسب قدرت وسائل نقلیه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اینکه گاز طبیعی جای اکسیژن در محفظه احتراق موتور را می گیرد،از دست می دهند. آیا یک موتور گازسوز داغ تر از یک موتور بنزینی است؟ موتورهای گاز سوز که از عملکرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) . دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنک کننده ای در سیستم مکش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد.از طرفی یک مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممکن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد. 

goldenroad.blogsky.com