وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

آشنایی با اصطلاحات رایج در طراحی خودرو های امروزی

@قسمت اول@
@تولید یک خودرو از لحظه قلم به دست گرفتن طراح و رسم اولین ایده ها تا خداحافظی آن از خط تولید، داستانی طولانی و پرفراز و نشیب دارد. اگر عمر یک خودرو را از لحظه ورود به چرخه تولید تا خاتمه به طور متوسط بین سه تا پنج سال در نظر بگیریم، همواره حضور تیم طراحی پررنگ و محسوس است، چرا که پس از ورود نسل جدید هر خودرو، تیم طراحی وظیفه ای به مراتب حساس تر پیش رو دارد و آن، چیزی نیست جز به روز نگه داشتن، ایجاد جذابیت ظاهری دوچندان برای مشتریان و البته حفظ مقام در بازارهای پررقابت جهانی تا زمان جایگزینی نسل بعدی. شاید شما خوانندگان محترم تا حدودی با اصطلاحات علم طراحی خودرو که این روزها به کرات شنیده می شود آشنا باشید، اصطلاحاتی که در بسیاری موارد به جهت شناخت کافی افراد، تعاریفی نادرست از آ ن ها ارایه می شود. در ادامه ضمن بررسی و تشریح هر یک از موارد و فعالیت هایی که توسط تیم طراحی یک شرکت انجام می گیرد، با ارایه مثال هایی، شما را هرچه بیش تر با واژه های طراحی آشنا می کنیم. 

@طراحی ایده ای یا مفهومی(concept design) 
شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا بر اساس سیاست های تکوین و طراحی محصولات خود در قالب تعریف پروژه های تحقیقاتی و در زمان های خاص، اقدام به طراحی، ایده پردازی و ساخت نمونه های اولیه (پروتوتایپ) یا اصطلاحا "ماک آپ " میکنند. پروتوتایپ، مدلی در ابعاد واقعی است با کلیه جزییات که می تواند قابلیت حرکت داشته یا ثابت باشد. ماک آپ مدلی است در ابعاد واقعی، اما فاقد هر گونه عملکرد و صرفا پوسته ظاهری خودرو را شامل شده که در اغلب موارد جهت بررسی فرم و طرح(استایل) خودرو ساخته می شود. 

@هدف از نمایش خودروهای مفهومی 

هدف از نمایش خودروهای مفهومی، اول نمایش توانمندی و به نوعی قدرت نمایی شرکت در برابر رقبا، دوم بررسی و تحلیل بازخورد بازار و مشتریان در برابر طرح های آینده شرکت و سوم تمرین برای آمادگی و به روز بودن تیم طراحی است. اما در این بین مهم ترین هدف شرکت ها از ارایه کانسپت یا طرح مفهومی را میتوان سنجش میزان علاقه مندی بازدیدکنندگان نسبت به ایده های جدید دانست تا بر اساس آن، نسبت به اجرایی شدن یا نشدن یک پروژه تصمیم گیری کنند. بر خلاف تصور عموم، خودروهای مفهومی در بسیاری موارد حتی به مرحله بررسی و امکان سنجی ساخت نیز نمی رسند و پس از نمایش در یک یا چند نمایشگاه بین المللی به بایگانی دپارتمان طراحی سپرده می شوند، هرچند برخی ایده های به کارگرفته شده در همین بخش، می توانند برای محصولات آینده مورد استفاده قرار گیرند، همانند کانسپت مرسدس F200 در سال 1996 که هویت جدید نسل کلاس "اس " در سال 2000 را پایه گذاری کرد. 

با ما همراه باشید :
goldenroad.blogsky.com
@قسمت دوم@
@بازطراحی یا ر یدیزاین( Redesign) 

در علم طراحی خودرو، یک محصول جدید با عنوان new design (طرح جدید) شناخته می شود، پس طراحی جدید، برای خودرویی طراحی می گردد که تا روز معرفی، در فهرست محصولات یک شرکت وجود نداشته باشد. به عنوان مثال کیا "موهاوی " یا بنز CLA در زمان معرفی به عنوان محصول جدید معرفی شدند، چرا که نسل اول از کلاس خود در شرکت مادر محسوب می شدند. در فرایند بازطراحی، پیکره کلی خودرو، چیدمان فضای داخلی، طراحی ادوات داخل اتاق و تمامی جزییات بدنه به طور کامل مجددا طراحی می شود، تا آن جا که می توان گفت نکات مشترک ظاهری بین دو نسل از یک خودرو (فارغ از هویت و چهره) نزدیک به صفر است، هرچند مواردی چون اهرم های راهنما، کلید کنترل شیشه ها و حتی سیستم تهویه و... می تواند از نسل قبل برداشته شود، همانند آ نچه در دو نسل مزدا 3 شاهد هستیم.
به طور معمول طول عمر هر نسل از یک خودرو بین پنج تا هفت سال (به جز موارد خاص) است و پس از آن نسل جدید (بازطراحی) خودرو معرفی می شود. اما شایان توجه است که بر خلاف باور عموم پلاتفرم (شامل مجموعه موتور، سیستم تعلیق، گیربکس و دیفرانسیل) خودرو هم زمان با هر بازطراحی تغییر نمی کند، بلکه در هر دو نسل یک بار تغییر می یابد، چراکه هزینه بسیار بالایی برای شرکت به همراه داشته و تغییر کوتاه مدت به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد، هرچند برخی اصلاحات بنا به ضرورت روی آن انجام می گیرد به خصوص در بخش ایمنی سازه شاسی، آلایندگی موتور و مصرف بهینه؛ این قانون مختص به شرکت خاصی نمی شود. اگر 405 را در بخش های پلاتفرمی، با سمند یکسان فرض کنیم، بهترین مثال برای این بخش، طراحی سمند است که با طرح ظاهری پژو 405 باوجود اشتراکات در قسمت های فنی، تفاوت اساسی دارد. مرسدس کلاس "سی " نسل دو و سه، نیز مثال دیگری در این بخش است.


@️فیس لیفت جزئی یا به روز رسانی جزئی( (Minor Facelift )

سطح تغییرات در این مرحله، منحصر به گرافیک و چیدمان داخل چراغ ها، جلو پنجره، سپرها و بعضا آیینه های جانبی می شود، ضمن این که در فضای داخل اتاق نیز تغییرات چیدمان کلیدهای کنسول میانی داشبورد و گاهی تغییر فرم غربیلک فرمان به همراه رنگ بندی های جدید ادوات داخل نیز انجام می شود. 
معمولا به روزرسانی جزئی، به فاصله شش ماه تا دو سال پس از معرفی اولیه خودرو صورت می گیرد و در طول حیات یک مدل، بین یک تا سه مرحله روی آن فیس لیفت صورت می گیرد. شاید یکی از بهترین مثال ها برای این بخش را بتوان سمند ا ل ایکس و اس ای دانست. مثال خوب بعدی، دوو ریسر است که در اولین نسل، صرفا نمونه تغییربدنه یافته ( re-badge ) از اوپل کادت بود، اما در سری دوم فیس لیفتی کلی داشت و با ترکیبی از دماغه پونتیاک ارایه شد و سرانجام در سومین فی سلیفت کلی، با نام سی یلو معرفی و البته هنوز با فیس لیفت های جزئی در برخی بازارها ارایه می شود. فیس لیفت جزئی و قوانین و محدودیت های آن در تمامی شرکت ها تقریبا در یک سطح اعمال می شوند و نام و برند سازنده تاثیری در میزان تغییرات ندارد. 
با ما همرا باشد:

goldenroad.blogsky.com
@قسمت سوم@

@فیس لیفت کلی یا به روزرسانی کلی( Major Facelift )
این مرحله از تغییرات به فاصله یک یا دو سال پس از تولید خودرو اعمال می شود. تیم طراحی در این مرحله، تغییرات کاملی در ناحیه دماغه خودرو شمال سپر، چرا غها، در موتور، آیینه های جانبی، پوشش رکاب زیر در ها، سپر عقب، چیدمان داخلی چراغ های عقب، در صندوق بار و بعضا گلگیرهای جلو اعمال می کنند. نکته مهم در این بخش، ثابت و بدون تغییر ماندن گلگیرهای عقب و چارچوب درها و سازه اتاق بوده که علت اصلی، هزینه سرسام آور آن است. از آن جا که هریک از گلگیر های عقب خودرو معمولا با ستون های عقب، ریل سقف و بخشی از سازه و چارچوب جانبی به صورت یک تکه ساخته می شوند، لذا هرگونه تغییر در این بخش به دلیل هزینه بالا منتفی است. برای روشن شدن این موضوع کافی است نگاهی به فیس لیفت پژو پارس (از 405)بنز اس ال تایپ R230 سال 2008 یا پژو 207 وطنی )فیس لیفت (206 وپراید 132) بیندازید تا به راحتی یکسان بودن حجم تغییرات را متوجه شوید. 
البته در این بین به موارد استثنا (تغییراتی پرهزینه اما نتیجه ای دور از انتظار) همانند فیس لیفت نسل جدید مرسدس کلاس( 2013) E باید اشاره کنیم. 
خودروی مورد نظر بیش ترین حجم تغییرات ظاهری را در بین محصولات مرسدس بنز تا به امروز داشته، ضمن اینکه یکی از گران ترین فی سلیفت های دنیا با سرمایه گذاری به مبلغ 10 میلیون یورو محسوب می شود که بخشی از مهم ترین علل این هزینه هنگفت، تغییرات قالب و پرس گلگیرها و درهای عقب بوده است. 

@تغییر برند( re-badge) 

این اتفاق، یعنی انتقال نام و برند یک خودرو به نامی دیگر بر اساس توافقات و استراتژی های بازاریابی و فروش، آن هم با تفاوت های اندک در طراحی ظاهری خودرو، از گذشته دور تا به امروز در صنعت خودرو متداول و مرسوم بوده است. گفته می شود تفکر رایج برای اولین بار نزدیک به 80 سال پیش توسط جنرال موتورز پایه گذاری و به مرور در دنیای خودرو همه گیر شد! اگر بخواهیم مثالی ملموس در این رابطه بیاوریم شاید بهترین آن، دو خودروی بیوک و شورولت ایران باشد که سال ها پیش در کشورمان تولید می شد و به جز برخی تفاو تهای اندک در طراحی داخلی و خارجی، کاملا مشابه یکدیگر بودند. امروزه نیز بسیاری از مدل های صندوق دار و شاسی بلند آمریکایی همانند کادیلاک اس کالاد و جمس یوکان یا برندهای شرقی مانند تویوتا لندکروزر و لکسوس سری ال ایکس و حتی اروپایی همچون مینی ون بنز سیتان و رنو کانگو تویوتا جی تی 86 و ساین اف آراس، رنو و داچیا لوگان و... از جمله مثال های بارز در این زمینه هستند که در حد تغییرات در آ نها، معمولا از آرم و نشان خودرو تا سپرها، چرا غهای جلو و جلوپنجره را در بر می گیرد، مانند حالتی که بین سه شرکت سیتروئن، پژو و تویوتا شکل گرفته است. البته لازم به توضیح است در برخی از موارد و تحت شرایطی، تغییرات صرفا به نشان خودرو ختم می شود، مانند آن چه سا لهاست بین دو شرکت اوپل و واکسهال در حال انجام است.
پایان
goldenroad.blogsky.com

اتوماتیک بخریم یا دستی؟

@قسمت اول@
ابداع کارخانه کرایسلر در سال ۱۹۳۸ برای تولید کلاچ هیدرولیکی زمینه ساز ارایه اولین جعبه دنده اتوماتیک دنیا در سال ۱۹۴۰ میلادی توسط جنرال موتور شد. بعد از آن دیگر شرکت‌های معتبر و بزرگ خودروسازی به استفاده از جعبه دنده اتوماتیک روی آوردند و از این امکان برای راحتی رانندگان استفاده کردند.

از آن سال تا به امروز (به ویژه در ۱۰ سال اخیر) توسط شرکت‌های مختلف خودروساز در دنیا، بسیاری از ایرادات سیستم گیربکس اتوماتیک برطرف شده است اما هنوز دردسرهایی در دنده‌‌های اتوماتیک خودروهای تولید شده وجود دارد.

تولید خودروهای دنده اتوماتیک روز به روز در حال افزایش است و شاید گمان می‌رود که گیربکس دستی در حال فراموشی است. تجهیزات سیستم انتقال قدرت دایما در حال پیشرفت هستند و از آن جمله می‌توان به سیستم‌های CVT، سیستم دو کلاچه، تیپ ترونیک و … اشاره کرد.

@در این مقاله قصد داریم با مقایسه این دو سیستم، انتخاب بین گیربکس دستی و اتوماتیک را برای خریداران ساده‌تر کنیم.

@برتری‌های سیستم انتقال قدرت دستی نسبت به سیستم اتوماتیک

خودروهای دنده دستی دارای قیمت کمتری بوده و نسبت به خودروهای دنده اتوماتیک مقرون به صرفه‌تر هستند و همیشه قیمت خودروهای اتوماتیک بیشتر است. شاید این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که هنوز استفاده از خودروهای دستی بسیار زیادتر است و کسانی که برای نخستین بار اقدام به خرید خودرو می‌کنند معمولا اتومبیل دستی را ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این هزینه تعمیر و نگه‌داری گیربکس‌های دستی نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک بسیار کم‌تر بوده و مکانیک آن نیز ساده‌تر است. تعمیر یا تعویض یک گیربکس دستی هزینه‌ چندان بالایی را بر مالک خودرو تحمیل نمی‌کند. برای تعمیر گیربکس دستی معمولا نیاز به تعویض صفحه کلاچ است و معمولا با همان صفحه کلاچ معیوب هم مدت‌ها می‌توان رانندگی کرد که شما این امکان را در گیربکس‌های اتوماتیک نخواهید داشت. هزینه نگهداری و تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی بسیار بالاتر است.

آمارها نشان می‌دهد که مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دستی حدود ۱۶ درصد بیش‌تر است. البته ناگفته نماند که این رقم در خودروهای روز و مدرن بسیار کاهش یافته است و این دو نوع، سیستم مصرف سوخت تقریبا نزدیکی را ارایه می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های برجسته گیربکس‌های دستی تعامل بیشتر راننده با خودرو است، این ویژگی باعث شده که رانندگان حرفه‌ای گیربکس دستی را انتخاب کنند. همچنین در اتومبیل‌های مسابقه نیز به همین منظور از سیستم انتقال قدرت دستی استفاده می‌شود.

نکته دیگر این است که اگر قصد داشته باشید خودروی خود را بعد از مدتی به فروش برسانید، قطعا خودروی دنده دستی شما مشتری بیشتری دارد و خودروی دنده اتوماتیک در موقع فروش احتمالا برای شما دردسر ایجاد خواهد کرد.

goldenroad.blogsky.com
@اتوماتیک بخریم یا دستی؟@
@قسمت دوم@

@برتری‌های گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی

گیربکس‌های اتوماتیک بهترین گزینه برای برای رانندگی در شهرهای بزرگ و پر ترافیک هستند، شاید برای شما پیش آمده که در ترافیک سنگین از گرفتن مکرر کلاچ و تعویض متعدد دنده‌های خودرو به ستوه آمده باشید، اما با داشتن یک خودروی دنده اتوماتیک این زحمت را هیچ‌گاه حس نخواهید کرد.

علم پزشکی ثابت کرده است که رانندگی زیاد و حرکت مداوم پا بر روی پدال‌ها در طولانی مدت، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به ماهیچه‌های پا و ستون مهره‌ها شود. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه MIT ایالات متحده نشان می‌دهد که در این زمینه بین مدت زمان و مقدار رانندگی و مشکلات مجموعه ساختاری بدن (به ویژه بخش‌هایی از بدن که هنگام رانندگی واکنش بیشتری نشان می‌دهند) رابطه مستقیمی وجود دارد. به این ترتیب که هرچه مدت زمان رانندگی با خودروهای گیربکس معمولی بیشتر باشد، به مرور زمان موجب افزایش عوارض گرفتگی عضلات و ماهیچه‌های پا و ستون فقرات می‌شود زیرا استفاده زیاد از پدال گاز و کلاچ نیازمند حرکت زیاد ماهیچه‌های پا و نیز کف پاها است، به طوری که با حرکت دادن پدال‌ها تمام عضلات پا وارد عمل شده و ایفای نقش می‌کنند و مفصل مچ پا نیز به همین صورت درگیر می‌شود. در نتیجه فشاری که به عضلات پا وارد می‌شود بر بقیه قسمت‌های بدن هم تاثیرگذار بوده و حتی به ماهیچه‌های ناحیه کمر و ستون فقرات نیز فشار وارد می‌شود که به مرور زمان علاوه بر خستگی زیاد در رانندگی به ابتلا به بیماری‌های عضلانی نیز کمک می‌کند. به ویژه این‌که فشار زیادی هم به زانو وارد شده و به مرور بیماری‌های مفصلی هم برای راننده ایجاد می‌شود.

در سال ۱۹۸۰ در کشور سوئیس تحقیقی در مورد استفاده از گیربکس‌های معمولی و اتوماتیک در مسیری به طول ۱۴ کیلومتر انجام شد. پس از اینکه رانندگان مسافت تعیین شده را طی کردند، تحت یک سری آزمایش‌های فیزیولوژیکی قرار گرفتند و مشخص شد که بین رانندگان حاضر در این آزمایش تفاوت‌های زیادی از لحاظ فعالیت تحرکی پوست، تعداد ضربان قلب و میزان ترشح هورمون‌های مختلف وجود دارد به طوری که رانندگانی که در این آزمایش از خودروهای دنده معمولی استفاده می‌کردند، فعالیت‌های زیادی در سیستم عصبی‌شان وجود داشت و قدرت تمرکز بالایی نداشتند. ضمن این‌که به دلیل فشارهایی که به عضلات پای آن‌ها وارد شده بود، پس از رانندگی قدرت پیاده روی زیادی هم نداشتند؛ در حالی که رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک دارای تمرکز بیشتری بوده، ضربان قلب آن‌ها متوسط و از رانندگی هم لذت می‌بردند.

در حال حاضر با افزایش شدت ترافیک در شهرهای بزرگ، استفاده از خودروهای گیربکس اتوماتیک ضروری شده است به طوری که در بسیاری از کشورها همچون استرالیا فقط خودروهای گیربکس اتوماتیک مجوز تردد در شهر را دارند. جالب این‌که در بسیاری از آمارهای تهیه شده در این مورد مشخص شده است که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در کاهش تصادفات هم نقش داشته‌اند.

از طرف دیگر گیربکس اتوماتیک باعث استهلاک کم‌تر موتور خودرو خواهد شد، این موضوع مخصوصا در مواردی که راننده از مهارت بالایی برخوردار نباشد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد.

همچنین معمولا شرکت‌های خودروسازی در مدل‌های اتوماتیک خود امکانات و آپشن‌های بیشتری را نسبت به مدل دستی درنظر می‌گیرند که این موضوع در خودروهای موجود در کشور نیز به وضوح دیده می‌شود. پس شما با خرید نوع اتوماتیک خودروی مورد نظر خود می‌توانید از امکانات بیش‌تری برخوردار شوید.



@جمع بندی

به‌طور کلی اگر در شهرهای پر ترافیک زندگی می‌کنید و مجبورید مدت طولانی پشت فرمان باشید و اگر طالب امکانات بیش‌تری بر روی خودروی خود هستید و یک رانندگی نرم را می‌پسندید؛ ما به شما خرید یک خودروی اتوماتیک را پیشنهاد می‌کنیم.

اما اگر خواهان تعامل بیشتر با خودرو هستید و یا می‌خواهید هزینه کمتری را موقع خرید و تعمیرات بپردازید و یا  از حس لامسه عوض کردن دنده لذت می‌برید ما به شما خرید یک خودروی دستی را پیشنهاد می‌کنیم.

goldenroad.blogsky.com

مروری بر نکات ظریف طراحی که در خودرو های آنچنانی دیده میشود

ما انسان ها همیشه از کشف کردن لذت می بریم؛ این، ویژگی است که شاید خودمان خیلی به آن توجه نداشته ایم، اما برندهای معروف معمولا با توجه به این خصیصه های کوچک است که چنین جایگاهی به دست می آورند. در واقع توجه خودروسازان به جزییات طراحی نوعی اهمیت دادن به خصیصه لذت بردن از کشف در انسا نهاست.  جزییات طراحی یک خودرو در نگاه اول شاید چندان به چشم نیایند، اما کمی دقت و عمق بیش تر در آن ها تاثیر شگرف و غیرقابل انکاری بر آدمی می گذارد.  @بیایید چند مورد آن را با هم بررسی کنیم: @اهرم کنترل جریان هوا در بنتلی مولسان  این قطعه به هیچ وجه یک نوآوری محسوب نمی شود، اما نحوه اجرای آن تاثیری شگرف بر جا گذاشته است. شرکت بنتلی روی داشبورد مدل مولسان خود یک اهرم نقره ای زیبا تعبیه کرده که با جابه جا کردن آن می توانید هوای داخل اتاق مجلل این خودرو را پشت لایه هایی از پشم شیشه محبوس کرده و تحت کنترل درآورید. این اهرم ساده باعث می شود که متمایز بودن برند بنتلی و تجملی بودن آن را بیش تر حس کرده و احساس ثروتمند بودن کنید!  @دریچه های ورودی هوا در بوگاتی ویرون  یکی از ظرایف طراحی در مورد بوگاتی ویرون زمانی برای شما عیان می شود که از نمای بالا به این خودرو نگاه کنید. دو دریچه ناکا که مخصوص هواپیماهای جت هستند، روی سقف این خودرو خودنمایی می کنند و بی اختیار سرعت و قدرت این خودرو را به رخ می کشند. علت انتخاب بوگاتی برای نصب این دریچه ها تنها خلاقیتی است که پشت نصب این ها نهفته است. دریچه های ناکا روی این خودرو بر زیبایی آن نیز افزوده است.  @نمایشگر دیجیتال شورولت سونیک  در مدل های شورولت معمولا کم تر می توان ظرافت های ی را در طراحی یافت، اما این شرکت در مدل سونیک خود خرق عادت کرده و در پشت آمپر این خودروی سایز کوچک زیبایی را به نهایت رسانده است. این مفهومی زیبا با هنرنمایی تمام از اشکال ناهمگون دایره و مستطیل، یک ساختار چشم نواز آفریده است. رنگ بندی دیجیتالی آن نیز با نورهای آبی و قرمز، شدت و ضعف دور موتور، سرعت، دمای آب و روغن و همچنین جعبه دنده را نشان می دهد. از سویی دیگر این دایره و مستطیل با جلوپنجره و چراغ های سونیک هماهنگی جالبی دارند. بد نیست بدانید که موتوسیکلت های مسابقه ای از چنین صفحه نمایشی بهره می برند.  @سر دنده بنز سی ال اس 63  شاید توجه به طراحی سردنده در جایی که دیگر بیش تر گیربکس ها اتومات شده و راننده کم تر با اهرم تعویض دنده سروکار دارد، چندان محلی از اعراب نداشته باشد،اما شرکت بنز در مدل سی ال اس 63 دسته دنده زیبایی را طراحی کرده است که حتی صاحبان مدل های اتومات را به بازگشت به مدل های دنده ای ترغیب می کند.  مرسدس بنز نوآوری را در طراحی این دسته دنده به انتها رسانده است. برای تعویض دنده فقط کافی است انتخاب کنید می خواهید با کف دست تعویض کنید یا این که اگر خیلی خسته می شوید، این کار را به انگشتان تان بسپارید. شاید بتوان این دسته دنده را ارگونومی کترین در نوع خود برشمرده است.  @لایه های چوب ساج در داشبورد آئوی آ 6 و آ 7  شرکت رولز رویس در قطعات سقف مدل کوپه فانتوم خود از چوب فرآوری شده ساج استفاده کرده و بر زیبایی خیره کننده این خودرو افزوده است، اما وقتی به داشبورد مدل های آ 6 و آ 7 آئودی نگاه می کنید، کمی نظرتان عوض می شود. آئودی چنان بجا و دل فریبانه لایه های چوب ساج را در تزیینات این دو مدل به کار گرفته است که گویی فقط شایسته آن هاست و در هیچ خودروی دیگری حتی برند تجملی رولز رویس  هم جواب نمی دهد.  goldenroad.blogsky.com

کیسه هوای خودرو Airbag

کیسه‌های هوایی نوعی از سیستم امنیتی خودروها مثل کمربند ایمنی هستند که به منظور جلوگیری از برخورد سرنشینان با بخش‌های ثابت خودرو طراحی شده‌اند. امتیاز مهم این کیسه‌ها آن است که طبق قانون پاسکال هرچه سطح مورد تماس در انتقال نیرو بیشتر باشد، شدت صدمات کاهش می‌یابد. کیسه‌های هوایی معمولا در قسمت‌ فرمان، داشبورد، درها، سقف یا قسمت پشتی صند‌لی‌ها که دارای حسگر است، نصب می‌شوند تا آثار تصادف و ضربات را روی سرنشینان کم کنند.

انواع کیسه هواییپیشرفته‌ترین نوع کیسه‌های هوایی آنهایی هستند که از سر محافظت می‌کنند. این نوع کیسه‌های هوایی می‌توانند بخش بیشتری از خودرو را با چند ردیف صندلی مثل ون‌ها پوشش دهند. 2 نوع کیسه هوایی وجود دارد، نوعی که از جلو باز می‌شود و دیگری که از نوع جانبی است. کیسه‌ هوایی طوری طراحی شده‌ که سر و قفسه سینه را موقع حوادث رانندگی که از پهلو رخ می‌دهد، محافظت می‌کند. این نوع که خود ترکیبی از چند کیسه هوایی است، به سه دسته تقسیم می‌شود: کیسه هوایی محافظ سر، سر و سینه و سینه.

سیستم کیسه هوا یکی از جدیدترین سیستمهایی است که در اکثر خودروهایی که استاندارد های

جهانی را رعایت می نمایند به کار می رود کیسه هوا نقش بسیاری در تصادفات بازی می نماید

طی سال های طولانی کمربندهای ایمنی تنها وسیله مهارکننده کنش پذیر در خودروها بوده اند. در عین حال در این مدت بحث های زیادی در مورد ایمنی آنها به خصوص در مورد کودکان مطرح شده است، ولی به مرور زمان در اکثر کشورها کمربندهای ایمنی شامل مقررات اجباری شده اند. آمار و ارقام نشان می دهد که استفاده از کمربندهای ایمنی جان هزاران نفر را در تصادفات نجات داده است.
کیسه های هوا نیز طی سالهای طولانی در حال توسعه بوده اند. ایده استفاده از یک بالش نرم در برابر برخورد، بسیار جذاب بوده و اولین ثبت اختراع در مورد یک وسیله قابل انبساط برای فرود آمدن در آن در هنگام تصادف برای هواپیماها طی جنگ جهانی دوم انجام شده است! در دهه 80 اولین کیسه هوای تجاری شده در خودروها ظاهر شد.





طرز کار کیسه هوا

کیسه که از پارچه نایلونی نازکی ساخته شده که درون فرمان یا داشبورد (و اخیراً درون صندلی و در) تا می شود و قرار می گیرد.
- سنسور که وسیله ای است که به کیسه فرمان باد شدن را می دهد. باد شدن در صورتی رخ می دهد که برخوردی با نیروی با نیروی معادل برخورد یک دیوار آجری با سرعت 10 تا 15 مایل بر ساعت (16 تا 24 کیلومتر بر ساعت) ایجاد شود. وقتی تغییر جرم باعث بسته شدن اتصال برقی شود، سوئیچ مکانیکی زده شده و به سنسور پیام می دهد که تصادف رخ داده است. سنسور اطلاعات را از یک شتاب سنج که درون میکروچیپ قرار دارد دریافت می کند.

سیستم بادکننده کیسه هوا موجب واکنش آزید سدیم (Na N3) با نیترات سدیم (Propellant) جامد را مشتعل کرده و به سرعت می سوزد تا حجم بزرگی از گاز را برای باد کردن کیسه هوا به وجود بیاورد. به این ترتیب کیسه هوا از قسمت ذخیره شده خود با سرعت 200 مایل بر ساعت (322 کیلومتر بر ساعت) یعنی سریع تر از یک چشم بر هم زدن از هم باز می شود. یک ثانیه بعد، برای آنکه سرنشین بتواند حرکت کند، گاز به سرعت از سوراخ های درون کیسه تخلیه شده و کیسه را از حالت باد شدن در می آورد.

کیسه هوا و سیستم بادکننده ذخیره شده در فرمان:
گرچه همه این فرآیند تنها در یک بیست و پنجم ثانیه رخ می دهد ولی زمان اضافی ایجاد شده برای جلوگیری از یک جراحت جدی کافی است. ماده پودری که از کیسه هوا آزاد می شود آرد ذرت عادی یا پودر تالک است که توسط سازنده برای نچسبیدن تاهای کیسه به هم در هنگام ذخیره کیسه هوا استفاده شده است. سیستم بادکننده از یک پیشران جامد و یک جرقه زن استفاده می کند.

اجزای اصلی سیستم کیسه هوا عبارت اند از

1- کیسه هوای راننده و سرنشین

2- چراغ هشدار دهنده

3- کلیدهای صندلی سرنشین

4- باد کننده اتشی

5- مشتعل ساز

6-حسگرهای ضربه

7- واحد کنترل الکتریکی

حجم کیسه هوای راننده در حدود 60 لیتر و حجم کیسه هوای سرنشین در حدود 160 لیتر است.
goldenroad.blogsky.com

خنک کننده روغن چیست؟

⁉️چگونه از داغ شدن روغن داخل سیستم موتور جلوگیری کنیم؟

روغن عامل حیاتی موتور بوده و همانند خون در سیستم موتور عمل میکند. سوال اساسی این است که چگونه از جوش آمدن خون خودرو جلوگیری کنیم؟

️ عاملهای خنک کننده در خودروها به دسته های ذیل تقسم میشوند:

سیستم خنک کننده اصلی (primary cooling system) : که یا آب رادیاتور میباشد و از آن بعنوان مایع خنک کننده یا coolant نام می برند یا میتواند سیستم خنک کننده موتور از طریق هوا باشد.

سیستم خنک کننده ثانویه(secondary cooling system) : که در همه موتورها روغن موتور یا روغن این نقش را برعهده دارد. گرچه اکثر مردم فکر میکنند که نقش روغن موتور روان کنندگی است ولی شاید کمتری کسی به نقش خنک کنندگی روغن موتور توجه نماید.


خنک کننده روغن موتور (engine oil cooler) چیست؟

خنک کننده روغن موتور به مثابه رادیاتور کوچکی است که در جلوی سیستم خنک کننده(coolant system) خودرو جایگذاری و نصب میشوند که دمای روغن را در حین عبور از لوله های پیچ در پیچ داخل خنک کننده کاهش میدهد. خنک کننده روغن اساسا یک رادیاتور است که در آن به جای آب، روغن موتور جریان دارد.این سیستم هنگامیکه موتور روشن باشد عمل میکند.

️ کاهش دمای روغن موتور بویژه در موتورهای خنک شونده با هوا فواید بسیار زیادی دارد. این رادیاتور خنک کننده همچنین میتواند در خنک کردن روغن دنده – فشار و دمای بالا- نیز بکار رود.

یک کیت خنک کننده روغن موتور بین 50 تا 100 دلار قیمت دارد.

️ وقتی دمای نرمال موتور افزایش می یاید باعث میشود که موتور به انحا مختلف آسیب ببیند که شامل زوال و از بین رفتن سریع روغن موتور نیز میشود.

تعویض روغن اغلب سبب حفظ و افزایش توان روانکاری میشود و یک سیستم خنک کننده روغن میتواند کیفیت روغن را با کاهش دمای کارکرد روغن تا حدود 30 درصد برای دوره های زمانی طولانی تر حفظ نماید.
@ در اصل نقش ثانویه روغن موتورها خنک کردن موتور است. سیستم خنک کننده در مدلهای مختلف موتور سیکلت هارلی دیویدسون نیز بکار رفته و این سیستم اساسا یک رادیاتور است که از یک طرف آن روغن وارد و از طرف دیگر آن خارج میشود در میان این سیستم لوله های نازکی هستند که به تیغه هایی وصل میشوند که به طور موثر حرارت را پخش کرده و از بین میبرند داخل این سیستم ترموستات نیز کار میکند که مانع از جوش آمدن روغن میشود .وقتی که روغن وارد این سیستم میشود مقدار خیلی زیادی از حرارت خود را از دست میدهد.

️ تصور غلطی که در مورد سیستم خنک کننده روغن وجود دارد این است که این سیستم تنها در سرعتهای بالا کار میکند در حالیکه در هنگام شرایط ترافیک یا در حال توقف نیز این سیستم فعال بوده و به کاهش حرارت روغن کمک میکند.

️ طراحی سیستم خنک کننده روغن موتور

️ همانند رادیاتورها خنک کننده های روغن موتورها در اندازه های مختلفی وجود دارند انتخاب سایز مناسب بر اساس فاکتورهای مختلفی میباشد

1 - میزان ظرفیت روغن داخل سیستم

2 - توان خروجی موتور

3- میزان جرایان هوا و فضا برای خنک کننده

4_ اندازه رادیاتور

@هر کدام از فاکتورهای فوق الذکر نقش مهمی در انتخاب اندازه خنک کننده روغن موتور مناسب خودرو شما دارد. بعنوان یک قاعده اساسی سرانگشتی، اکثر راننده ها بزرگترین اندازه خنک کننده روغن را انتخاب میکنند بطوریکه میتواند به خوبی جریان هوا را دریافت کند سپس ترموستات را اضافه میکنند که میتواند روغن را در دمای مناسب نگه دارد.

@ اگر روغن خیلی داغ شود شروع به تجزیه میکند و تجزیه روغن سبب ضعیف و شل شدن بیش از حد روغن میشود و سطح فشار روغن به سطح خطرناک افت پیدا میکند.

همانطور که روغن داغ سبب آسیب به موتور میشود روغنی که از نظر دما سرد باشد نیز آسیبهای جدی به موتور میزند و دمای سرد سبب میشود که روغن نتواند ویسکوزیته مناسب داشته باشد. بهترین روش برای حل این مشکل افزودن سیستم خنک کننده کنترل دما بوسیله ترموستات است سیستم خنک کننده روغن به حفظ دمای روغن و همچنین ممانعت از افزایش دمای روغن کمک میکند.
goldenroad.blogsky.com