وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

راهنمای خرید خودرو کار کرده

بخش اول:

موتور

1_تست موتور در حالت خاموش:

_در رادیاتور را باز کنید اگر سرآب چرب بود، یا سرسیلندر تاب دارد یا
واشر سرسیلندر سوخته یا نیم سوز شده و به اصطلاح ترسیده.

_ فول روغن را بکشید البته در حالتی که موتور سرد باشد، اگر روغن شیری رنگ بود باز آب روغن قاطی کرده و ممکن است همان مشکلات بالا را داشته باشد.

_داخل اگزوز را با انگشت لمس کنید، اگر دوده خشک داشت یا کاملا تمیز بود که موتور سالم است اما اگر حالت چرب داشت موتور ایراد دارد.

2_مورد بعد تست موتور در حالت روشن است.

_موتور نباید صدای اضافه داشته باشد.
_ریپ نزند.

_تک استارت روشن شود.

_دود آبی یا سیاه نداشته باشد.

و اما تست رینگها :

معلوم است اگر رینگها کمی مشکل داشته باشند در دور آرام و متوسط مشکلی بوجود نمی آورد،اما برای تست در حالت خلاص پدال گاز را تا آخر آخر بفشارید اگه شروع به ریپ زدن کرد یا تازه کمی رنگ دودش به آبی گرایید موتور در شرف تعمیر کلی است،الان نه تقریبا یکی دو ماه دیگه خرج کلانی روی دستتان می گذارد.

goldenroad.blogsky.com

راهنمای خرید خودرو کارکرده 2

تشخیص عیب از راه صدای اگزوز:

صدای اگزوز باید
1.صاف باشد
2.ضربانها آسته و پشت سرهم و همگی مثل هم و یکنواخت باشد.
3. حالت پرت پرت نداشته باشد.
4.دود آن بیرنگ باشد.
نکته: اگزوز را تکان دهید اگر صدای خش خش داد بدانید، سرامیکی داخل آن ریخته و باید تعویض شود.
داخل اگزوز نباید چرب یا خیس باشد.

goldenroad.blogsky.com

راهنمای خرید خودرو کار کرده 3

کلاچ، گیربکس و دیفرانسیل:

1_ دنده باید بدون صدا و راحت جابرود.
2_ دسته دنده در سرعت بالا نباید بلرزد
3_ در معکوس ها یا گازهای ناگهانی، دنده نباید بیرون بپرد
4_ در سرعت بالا نباید زوزه بکشد
5_ از زیر نگاه کنید که نشتی روغن نداشته باشد.
6_ اگر در سرعت بالا ماشین لرزش داشت،احنمالا ایراد از گاردان است
7_ دیفرانسیل هم باید بدون صدا کار کند.
8_ هنگام ترمز گیری نباید خودرو به یک طرف بکشد.
9_ کلاچ خوب کلاچی است که در بالا عمل کند.خیلی لازم نیست کلاچ تا انتها گرفته شود.این نشانگر اینست که کلاچ نو بوده و هنوز رگلاژ لازم نداشته است.
10_وقت کلاچگیری نباید صدای اضافه شنیده شود.
11_ در دست اندازها خودرو نرم بوده و صدای اضافی شنیده نشود.
12_ بوی بنزین و دود داخل اتاق خودرو نپیچد.

goldenroad.blogsky.com

راهنمای جامع خرید خودرو (بدنه)4

یکی از مهمترین
موارد که برای خرید خودرو
دست دوم باید بررسی شود
تصادفات سنگین است.
این تصادفات معمولا بلایی سر خودرو می آورد که تا آخر عمر خودرو آثارش باقیست.
حال چگونه بفهمیم؟
از روی سر شاسی خودرو می توان فهمید که آیا این خودرو از جلو تصادف شدید داشته یا نه.
سرشاسی در صورت ضربه خوردن،
اگر صاف شود، حتی یک شخص که تا بحال ماشین ندیده می فهمد که ایسن سر شاسی دست خورده.
@اما اگر شاسی تعویض شده باشد یک صافکار ماهر می تواند شخص معمولی را گول بزند.اما در این مورد استادکار در تعمیرگاه نمی تواند سرشاسی را همانند کارخانه جوش بزند.
در ضمن سرشاسی کارخانه‌ای موم هم دارد.
هرچند برخی صافکارها موم هم میزنند، اما اگر سرشاسی را با یک سر شاسی نو مقایسه کنید، کاملا معلوم است.
پس راه کار اینست که سر شاسی یک ماشین صفر را نگاه کرده و با سرشاسی ماشینی که می خواهید بخرید مقایسه کنید.
تنها تفاوت یک آدم خبره اینست که این دو را با هم مقایسه می کند.
پس مراقب سرشاسی باشید.

برای دیدن سرشاسی باید خودرو را روی چال برد و از چراغ قوه استفاده کرد.

goldenroad.blogsky.com




قسمت دوم :

. حال بررسی خوردگی از بغل و پشت؟؟؟؟؟؟


@خودرو در سمت برخوردگی شدید از جلو بررسی شد، حال چگونه بفهمیم یک خودرو از بغل یا عقب هم ضربه نخورده؟

از روی ستون های کناری از بالا تاپایین، و دیدن کف خودرو می توان فهمید که آیا این خودرو از بغل تصادف شدید داشته یا نه.
@@ جزییاتش هم اینه که کفی را کنار بزنید اگر کوچکترین موجی در آن مشاهده کردید یا درب خودرو را باز کرده و کنار ستون از بالا تا پایین را چک کنید اگر تاب نداشت
از صافکاری مطمئن شوید اما از تعویض نه. مهم مهم.
@@@
کف و ستون ها کاملا فابریکند اما
از کجا معلوم که یک صافکار با مهارت آنها را عوض نکرده؟؟؟
برای فهمیدن این قضیه کناره های کف و انتهای ستون ها برای آثار جوشکاری گشت. اگر کف یا ستون عوض شود دوباره یک صافکار ماهر هم نمی تواند جای جوش کنار ها را پنهان کند.
چون کار با ورق آهن کار با خمیر مجسمه که نیست.
بلاخره به قول امروزی ها صافکار یک جایی سوتی داده.
در ضمن این نکته هم خیلی مهم است که بعضی جاها اصلا نباید جای جوش داشته باشد.
اگر جای جوشکاری در قسمتی از خودرو دیدید که ماشین صفر آنرا ندارد حکایت از یک تصادف حداقل نیمه سنگین دارد.

حال گلگیرها و درها:
راستش تعویض گلگیر برایم اهمیتی ندارد.در صورتی اهمیت پیدا می کند که به شاسی آسیب وارد شده باشد و خودرو را در حرکت گیج کرده باشد.
در غیر اینصورت برای شخص خودم گلگیر تعویضی اگر از جنس خوب باشد و نقاشی کوره ای هم شده باشد با اصلی تفاوتی ندارد.

چند نکته دیگر راجب بدنه مانده
لطفا با ما همراه باشید.......

goldenroad.blogsky.com
ادامه دارد...


قسمت سوم:

اگر رکاب ماشین قبلا صافکاری شده باشد،حتما از داخل خودرو
ورق آن شکافته شده است.
یا از زیر در قسمت جلو یا عقب
جای برش دارد.
زیرا برای صاف کردن رکاب حتما باید یک قسمت برش بخورد.
کف جعبه را نیز حتما بررسی کنید.
اگر صاف بود و فابریک به نظر می رسید ببینید آیا اطراف جوش خوردگی دارد یا نه، چون جوش داشتن اطراف نشانه تعویض کف است.

@نکته:
در تصادفات شدید ممکن است شاسی فرم اصلی خود را از دست بدهد و نیاز به شاسی کشی داشته باشد.
اگر در عقب خودرو سوراخ اضافه
یا جای یک آهن جوش خورده مشاهده کردید جای قلاب شاسی کشی بوده و بدانید خودرو، شاسی کشی شده است.
در نهایت از سواری خودرو و این سو و آن سو کشیدن یا نکشیدن یا سر و صدای اضافه آن هم می توان فهمید که خودرو سالم است یا نه.


@ادامه دارد......

goldenroad.blogsky.com

با ما خرید خودرو کارکرده را کاری
لذت بخش کنید.


قسمت چهارم:

از لحاظ ظاهری تمام درزها را بررسی کرده و با یک خودرو صفر مقایسه کنید.
مثال:
درز بین
در خودرو و بدنه
بین در موتور و بدنه
بین در صندوق و بدنه.
در تصادفات شدید این درزها از حالت فابریک و یکنواخت خارج شده و در قسمتهای مختلف درز تنگ یا گشاد شده و به چشم هم معلوم است،فقط کمی دقت کافیست تا تشخیص داده شود.

@نکته: خوب باز و بسته شدن تمام درها.
در عقب و جلو
در موتور
در صندوق عقب
تمامی این درها باید بدون صدای زیاد و بصورت عادی و با نیروی متعارف بسته شوند.
و در حین حرکت هم سر و صدا نداشته باشند.
اگر دیدید قالپاقهای پلاستیکی در هر جای بدنه یا زه های لاستیکی کنار درها خوب جا انداخته نشده باشد یا آثار پاشش رنگ روی آن ها یا چراغها یا سپر بود بدانید خودر خورده و آن قسمت صافکاری یا رنگ یا تعویض شده است.
فقط کافیست کمی دقت کنید.


goldenroad.blogsky.com
@@@️راجع به بدنه این نکته مهم را عرض کنم :

بازرسی بدنه مهمتر از قطعات فنی مانند موتور و گیربکس و جلوبندی است.
چرا?????!!

چون
1.خودروی که بدنه اش سالم باشد و صاحبش آنرا به خوبی محافظت کرده باشد.همین حساسیت و مراقبت را در مورد دل و جگر ماشین هم داشته است.
2.قطعات فنی با صد نه دویست نه نهایتا پانصد هزار تومان درست میشه اما اگه بدنه گیج بزنه چکارش میشه کرد؟ شما بگید؟

پس برا خرید خودرو پرداختن به بدنه مهمتر و کارسازتره چون نشاندهنده وضعیت فنی خودرو هم هست.

goldenroad.blogsky.com


@آخرین قسمت بدنه.

@سقف خودرو:
این تنها قسمتی از خودرو است که
تشخیص سالم بودن یا تصادفی بودن آن برای یک مبتدی هم کار راحتی است.
زیرا سقف در اثر حتی یک ضربه ضعیف هم تاب برداشته و موج دار می شود.
منتهی نکته قابل توجه تعویضی بودن یا فابریک بودن آنست.
!آن را هم باید از روی رنگ سقف خودرو فهمید که رنگکاری با دست با رنگ زنی کارخانه متفاوت خواهد بود.️دوم اینکه هم جای بریده شدن سقف قبلی و هم جای جوشکاری سقف جدید روی ستونها یک جوری خود را نشان خواهد داد.

goldenroad.blogsky.com

نحوه تست کمک فنر

به زبان ساده:

اگر کمک فنری به راحتی جمع شد

اما

به سختی باز شد ، سالم است.

با دو دست روی کاپوت را فشار

دهید

اگر خودرو براحتی و بدون سر و

صدا پایین رفت و خیلی سریع بالا

نیامد سالم است.




در ضمن با یک بار فشردن نباید

بیشتر از یک بار بالا پایین کند.

یا اگر هنگام ترمز خودرو چند بار

بالا پایین کرد یا در دست اندازها

خودرو نرم نبود

و به هوا پرتاب شد

در هر دو صورت کمک فنر باید

تعویض شود.



مورد دیگر برای تشخیص سلامت

عدم مشاهده

روغن زدگی

و پارگی گردگیر

است.

goldenroad.blogsky.com