چند پرسش و پاسخ در خصوص گاز سوز کردن خودرو ها آیا باک ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است؟ - بله، باکهای ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت کاملاً یکپارچه ساخته میشوند. هیچ نوع جوشی در ساخت این باک به کار نرفته و باک براساس استانداردهای معتبر بینالمللی قبل از نصب مورد تست قرار میگیرد. به علاوه این باکها به دیسکهای پاره شونده ضد انفجار (Burst disc) مجهز هستند که در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتشسوزی این دیسکها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت کرده و بخش اعظم گاز خارج میشود. آیا وجود باک ذخیره پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادفهای شدید نیز ایمن است؟ - CNG سالها است که در کشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریکا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و تمام این کشورها آن را ایمنتر از بنزین شناخته و اعلام کردهاند. آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمیزند؟ - خیر به هیچ عنوان، بالعکس عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش مییابد، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمیگردد. از طرفی چون هیچگونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمعها ایجاد نشده و عمر مفید شمعها نیز تا حد چشمگیری افزایش مییابد. همچنین از آنجا کهCNG سوختی گازی است، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی میماند. چرا دود و دمه خروجی از اگزوز خودروهای CNG سوز کم و محدود است؟ - زیرا CNG در عمل سوختی پاک و تا حد بسیار زیادی عاری از آلایندههای زیست محیطی است. از آنجا که عمده ترکیب اصلی گاز طبیعی را متان تشکیل میدهد خروجی اگزوز خودروهای CNGسوز شامل بخار آب و جزء کوچکی مونوکسید کربن است. با توجه به این که کربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزیی و قابل اغماض است. به دلایل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به کارگیری هر نوع تجهیزات جانبی و خارجی (نظیر مبدلهای کاتالیستی در خودروهای بنزینی سوز) قادر خواهند بود برآورده کننده کلیه الزامات مشخص شده در استانداردهای زیست محیطی موجود باشند. عملکرد و کارایی CNG در مقایسه با بنزین در یک خودروی تبدیل شده به دوگانه سوز چگونه است؟ هنگام استفاده از CNG شتاب خرکت خودرو در مقایسه با بنزینی اندکی کمتر خواهد بود که این مسأله به واسطه افت 5 تا 15 درصدی قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شایان ذکر است این میزان افت توان موتور را میتوان با تنظیم کیت CNG به حداقل رساند و در شرایط معمول رانندگی در شهر این میزان افت قدرت محسوس نخواهد بود. آیا تجهیزات و سیستم سوخت رسانی CNG نصب شده روی خودرو نیاز به تعمیر یا سرویس خاصی دارد؟ - بهطور کلی این سیستم سوخت رسانی سیستم پیچیدهای نیست و به راحتی میتواند سالها بدون اشکال کار کند اما برای آن که همواره در شرایط حداکثر کارایی خود قرار داشته باشد بازدید دورهای تجهیزات مربوط به آن بعد از هر 10000 کیلومتر کارکرد پیشنهاد میشود که ترجیحا می باید نزد همان تکنیسین مجازی که خودرو را گاز سوز کرده انجام گیرد. آیا خودروهای دیزل را نیز میتوان CNG سوز کرد؟ - بله، میتوان خودروهای دیزل را، هم به صددرصد CNGسوز و هم به دوگانه سوز (Dual fuel) برای مصرف CNG و گازوئیل تبدیل کرد. در صورتی که مزایای استفاده از CNG بسیار زیاد میباشد، چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمیکنند؟ - بد نیست بدانیم که CNG در سطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه 1920 میلادی تاکنون از این سوخت استفاده کردهاند. در حال حاضر ایتالیا با 240 جایگاه عرضه CNG،بیش از 300 هزار خود روی CNG سوز دارد. در نیوزلند نیز حدود 250000خودرو در سالهای اخیر CNG سوز شدهاند و حدود 250 جایگاه، عرضهCNG در این کشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامهریزی گستردهای را برای استفادهCNG طرحریزی نموده و در حال حاضر 700000 خودروی CNG سوز دارد .
goldenroad.blogsky.com
توربو شارژر توسط آلفرد بوچی (سوئیسی) که مهندس مکانیک بود، اختراع و مورد استفاده قرار داده شد.
اصلیترین چالش برای اختراع توربو شارژر٬تولید موتورهایی با ابعاد کوچک و وزن کمتر با قدرت بیشتر بود. بدین منظور توربینی ساخته شد تا انرژی (تلف شده) حاصل از خروج دود از اگزوز را به صورت بهینه مورد استفاده قرار دهد. توربو شارژر کمپرسوری است که با افزایش توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو، موجب احتراق و توربو لنسturbulans بهتر سوخت و در نتیجه افزایش قدرت موتور میشود. این وسیله از دوتوربین متصل به هم توسط یک شفت ساخته شده است. یک توربین مستقیماً متصل به منیفولد دود است و توربین دیگری به وسیله لولهٔ رابط به منیفولد هوا متصل است. چون هوای ایجاد شده بشدت داغ میباشد٬قبل از ورود به سیلندر جهت احتراق٬در اثر ترکیب با بنزین دچار خودسوزی میشود. بدین منظور برای حل این مشکل از سیستم خنککننده هوا به نام اینتر کولر که ما بین لوله رابط و منیفولد هوا نصب میشود استفاده میکنیم. این وسیله با کمک گازهای خروجی موتور کار میکند و بدون اتلاف انرژی فعالیت میکند. این سامانه بر خلاف سوپر شارژر موجب کاهش قدرت موتور خودرو نمیگردد. در واقع توربو شارژر با نیروی حاصل از گازهای خروجی موتور عمل میکند، در حالی که سوپر شارژر با استفاده از نیروی گرفته شده از میل لنگ توسط تسمه یا زنجیر کار میکند. با استفاده از توربو شارژر میزان هوای وارد شده به موتور افزایش مییابد که منجر به بهبود قدرت یا راندمانو یا هر دو خواهد شد. معمولاً از این سامانه در چرخه اتوو چرخه دیزل برای موتورهای احتراق داخلی استفاده میگردد، هر چند استفاده از آن در موتورهای احتراق خارجی نیز مفید میباشد. البته توربوشارژهای الکتریکی هم موجود است که با انرژی الکترسیته کار میکند وبیشتر در خودروهایی که بصورت فابریک توربو شارژ ندارندودر جهت تیونینگ نیز از این نوع استفاده میشود.
goldenroad.blogsky.com
دنیایی که راننده خودکار، ماشین بدون راننده و «ماشین گوگل» در صنعت خودرو بسیار مورد توجه است، پورشه کمی ظاهر فرانسوی به خود میگیرد.
به نقل از فرصت امروز، در ژنو، هفته پیش دتلوف ون پلاتن (Detlev von Platen) مدیر کمیته اجرایی پورشه بیان کرد که فرمان همچنان در پورشه باقی خواهد ماند. وی همچنین از وجود بحث در مورد جایگاه تکنولوژی در ماشینهای آینده این خودروسازی خبر داد. وی گفت: «ما باید خودروهایی تولید کنیم که در آن جنبه احساسی در نظر گرفته شده باشد.»
این گفته بیانگر این است که حفظ راننده (زیرا تولید پورشههای بیراننده و قبولاندن آن بسیار سخت است) در پورشه صورت خواهد گرفت و هنوز پورشه، آماده تولید خودروهای کاملا خودکار نیست. انتخابی که هنوز مشخص نیست؛ با وجود این تکنولوژی که به کمک هدایتکننده ماشین میآید نیز هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است.
ون پلاتن همچنین اظهار داشت که پورشه شاید بتواند مدلهای خودکار را برای استفاده در ترافیک جا بیندازد، زیرا ترافیک برای کسی خوشایند نیست. پورشه همچنین روی موتور خودروهایش در آینده کار میکند و سال گذشته از خودرویی با نام میسیون ای (Mission E) که کاملا برقی بود رونمایی کرد. خودرویی در همین راستا و با همین مشخصات در سال ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد.در ژنو امسال، پورشه ماشینی را رونمایی کرد که تمام زمینههای حسی در آن در نظر گرفته شده بود:«۹۱۱R» خودرویی است که تلاش میکند حداکثر ضروریت وجود یک راننده را در خودرو نشان بدهد.
این خودرو فروش زیادی نخواهد داشت اما مهم دورنمایی است که پیرامون خود ایجاد میکند، زیرا اگر این خودرو در میان خودروهای اسپورت مورد قبول واقع شود، مشتریان پورشه را که مایل به خرید ماشینهای شاسی بلند هستند، مجاب میکند.سال گذشته در دنیا ۲۲۵ هزار پورشه فروخته شد که افزایش ۱۹ درصدی را نشان میداد. ۱۵۵ هزار از این تعداد خودروی شاسی بلند کاین (Cayenne) و ماکان (Macan) هستند که نزدیک به ۷۰ درصد از تعداد خودروهای فروخته شده بودند.
goldenroad.blogsky.com
آمار گمرک نشان میدهد در ۱۱ ماهه امسال قریب به۳۸هزار خودرو به ارزش ۲۸۵۸ میلیارد تومان وارد کشور شده است. آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد، در ۱۱ ماه سال جاری 37 هزار 930 خودرو به کشور وارد شده است. براساس این گزارش ارزش این تعداد خودرو بالغبر 975 میلیون و 197 هزار دلار، معادل 28 هزار و 580 میلیارد و 198 میلیون ریال بوده است. همچنین کل واردات خودرو به همراه قطعات آن طی این مدت یک میلیارد و 751 میلیون و 534 هزار دلار معادل 51 هزار و 364 میلیارد و 773 میلیون ریال ارزش دارد.
goldenroad.blogsky.com
goldenroad.blogsky.com