چند پرسش و پاسخ در خصوص گاز سوز کردن خودرو ها آیا باک ذخیره CNG در خودرو با چنین فشار بالای گاز درون آن ایمن است؟ - بله، باکهای ذخیره CNG از فولادهای آلیاژی خاص و به صورت کاملاً یکپارچه ساخته میشوند. هیچ نوع جوشی در ساخت این باک به کار نرفته و باک براساس استانداردهای معتبر بینالمللی قبل از نصب مورد تست قرار میگیرد. به علاوه این باکها به دیسکهای پاره شونده ضد انفجار (Burst disc) مجهز هستند که در صورت افزایش بیش از حد فشار یا به هنگام آتشسوزی این دیسکها پاره شده و فشار مخزن به شدت افت کرده و بخش اعظم گاز خارج میشود. آیا وجود باک ذخیره پرفشار گاز در خودرو حتی به هنگام تصادفهای شدید نیز ایمن است؟ - CNG سالها است که در کشورهایی چون نیوزیلند، ایتالیا، آرژانتین و آمریکا به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و تمام این کشورها آن را ایمنتر از بنزین شناخته و اعلام کردهاند. آیا استفاده از CNG برای موتور خودرو ضرری نداشته و به آن آسیب نمیزند؟ - خیر به هیچ عنوان، بالعکس عمر برخی از قطعات موتور در صورت استفاده از CNG افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال عمر مفید روغن موتور تا حد زیادی افزایش مییابد، چرا که CNG باعث آلودگی یا رقیق شدن روغن موتور نمیگردد. از طرفی چون هیچگونه سربی به همراه این سوخت نیست رسوبات سخت سرب روی شمعها ایجاد نشده و عمر مفید شمعها نیز تا حد چشمگیری افزایش مییابد. همچنین از آنجا کهCNG سوختی گازی است، هیچ کربنی به عنوان محصول احتراق تشکیل نشده و سطح داخلی موتور تمیز باقی میماند. چرا دود و دمه خروجی از اگزوز خودروهای CNG سوز کم و محدود است؟ - زیرا CNG در عمل سوختی پاک و تا حد بسیار زیادی عاری از آلایندههای زیست محیطی است. از آنجا که عمده ترکیب اصلی گاز طبیعی را متان تشکیل میدهد خروجی اگزوز خودروهای CNGسوز شامل بخار آب و جزء کوچکی مونوکسید کربن است. با توجه به این که کربن یا ذرات دیگری در خروجی اگزوز وجود ندارد دود خروجی از اگزوز بسیار جزیی و قابل اغماض است. به دلایل فوق خودروهای CNG سوز به راحتی و بدون به کارگیری هر نوع تجهیزات جانبی و خارجی (نظیر مبدلهای کاتالیستی در خودروهای بنزینی سوز) قادر خواهند بود برآورده کننده کلیه الزامات مشخص شده در استانداردهای زیست محیطی موجود باشند. عملکرد و کارایی CNG در مقایسه با بنزین در یک خودروی تبدیل شده به دوگانه سوز چگونه است؟ هنگام استفاده از CNG شتاب خرکت خودرو در مقایسه با بنزینی اندکی کمتر خواهد بود که این مسأله به واسطه افت 5 تا 15 درصدی قدرت موتور به هنگام استفاده از CNG است. شایان ذکر است این میزان افت توان موتور را میتوان با تنظیم کیت CNG به حداقل رساند و در شرایط معمول رانندگی در شهر این میزان افت قدرت محسوس نخواهد بود. آیا تجهیزات و سیستم سوخت رسانی CNG نصب شده روی خودرو نیاز به تعمیر یا سرویس خاصی دارد؟ - بهطور کلی این سیستم سوخت رسانی سیستم پیچیدهای نیست و به راحتی میتواند سالها بدون اشکال کار کند اما برای آن که همواره در شرایط حداکثر کارایی خود قرار داشته باشد بازدید دورهای تجهیزات مربوط به آن بعد از هر 10000 کیلومتر کارکرد پیشنهاد میشود که ترجیحا می باید نزد همان تکنیسین مجازی که خودرو را گاز سوز کرده انجام گیرد. آیا خودروهای دیزل را نیز میتوان CNG سوز کرد؟ - بله، میتوان خودروهای دیزل را، هم به صددرصد CNGسوز و هم به دوگانه سوز (Dual fuel) برای مصرف CNG و گازوئیل تبدیل کرد. در صورتی که مزایای استفاده از CNG بسیار زیاد میباشد، چرا کشورهای توسعه یافته از آن استفاده نمیکنند؟ - بد نیست بدانیم که CNG در سطح جهان سوخت جدیدی نیست و خودروها از دهه 1920 میلادی تاکنون از این سوخت استفاده کردهاند. در حال حاضر ایتالیا با 240 جایگاه عرضه CNG،بیش از 300 هزار خود روی CNG سوز دارد. در نیوزلند نیز حدود 250000خودرو در سالهای اخیر CNG سوز شدهاند و حدود 250 جایگاه، عرضهCNG در این کشور را برعهده دارند. آرژانتین نیز در چند ساله اخیر برنامهریزی گستردهای را برای استفادهCNG طرحریزی نموده و در حال حاضر 700000 خودروی CNG سوز دارد .
goldenroad.blogsky.com