1. Carlo Abarth
نام آبارث ازجمله نامهایی است که در سالهای اخیر بهعنوان مدلهای اسپرت تر از محصولات فیات شنیده میشود اما شاید کمتر در مورد کارلو آبارث شنیده باشیم.
آبارث یک ایتالیایی الاصل بود که در اتریش به دنیا آمد و در سالهای اولیه فعالیت خود در صنعت خودرو بهعنوان یک تیونر شناخته میشد. او با تقویت خودروهای ایتالیای و بهویژه خودروهای فیات، آنها را به خودروهای hot rod اروپایی تبدیل میکرد. البته این تغییرات و تقویتها شاید در استانداردهای امروزی چندان پیشرفته نباشد اما در دهه 40 و در سالهای پس از جنگ جهانی دوم که صنعت خودروسازی اروپا با تولید خودروهای ارزانقیمت بهسختی روزگار میگذراند، بهخوبی توانست جای خالی خودروهای اسپرت را بگیرد و همین مسئله نام وی را بر سر زبانها انداخت تا جایی که در سال 1949، شرکت خود را تاسیس کرد تا بهصورت تخصصی به کار بر روی تقویت خودروها بپردازد و البته تعدادی خودروی مسابقهای هم با برند خود تولید کرد.
آبارث در سال 1971 توسط فیات خریداری شد و تا مدتی نیز نام و لوگوی این شرکت نشاندهنده خودروهای تقویت شده فیات بود اما پس از آن برای چند سال نامی از آبارث شنیده نشد تا اینکه در سالهای اخیر فیات بار دیگر این نام پرآوازه دهه 60 و 70 میلادی را زنده کرده است. کارلو در سال 1979 و در سن 71 سالگی درگذشت.
2. Giotto Bizzarrini
بیزارینی در صنعت خودروسازی شاید بیش از هر چیز به دلیل روحیه مبارزه طلبش مشهور باشد ضمن آنکه هنوز هم جدال او با انزو فراری مغرور یکی از مهمترین بخشهای تاریخ فراری است.
بیزارینی یک مهندس خودرو بود که سوابق بسیار روشنی در آلفارومئو داشت و پس از پیوستن به فراری نیز توانست در مقام سرمهندس این شرکت، در پروژههای مهمی ازجمله مدل تستاروسا تاثیرگذار باشد. او در فراری جایگاه مستحکمی داشت اما زمانی که مشغول کار بر روی پروژه 250GTO بود، به دلیل دخالت انزو فراری در امور واحد مهندسی شرکت و تغییرات در پرسنل این دپارتمان که زیر نظر بیزارینی اداره میشد، در یک اقدام ناگهانی به همراه تعدادی دیگر از مهندسین ارشد فراری در یک روز استعفا دادند تا اعتراض خود را به فراری نشان دهند و بهنوعی او را زمینگیر کنند هرچند پروژه 250GTO بدون آنها ادامه پیدا کرد به زیباترین فراری تاریخ تبدیل شد.
بیزارینی پس از آن با خودروسازان دیگر ایتالیایی نیز در مقام مهندس همکاری کرد که حاصل آن ساخت نخستین موتور V12 برای لامبورگینی و مهندسی تعدادی از خودروهای شرکت Iso Rivolta بود. او همچنین خودروی GT 5300, را نیز با برند خود را ساخت و این خودرو توانست در رقابتهای 24 ساعته لمان فرانسه در سال 1965 عنوان قهرمانی را نیز در کلاس خود به دست آورد.
البته بیزارینی برخلاف تواناییهای مهندسیاش، تاجر خوبی نبود و شرکت وی که در 1964 تاسیس شده بود تنها 5 سال دوام آورد.
3. Keith Duckworth
او یک مهندس طراح موتور بود که در لوتوس کار میکرد و ازاینجهت شاید نام تاثیرگذاری نباشد اما وقتی به همراه یکی از همکارانش به نام Costin شرکت Cosworth را تاسیس کرد به یکی از بزرگترین نامها در ساخت موتورهای مسابقهای تبدیل شد.
نام شرکت Cosworth نیز از ترکیب نام دو موسساش گرفته شده است. او موتوری با عنوان Double Four Valve یا چهار سوپاپ دوبل را طراحی کرد که یکی از موفقترین موتورهای در تاریخ رقابتهای فرمول 1 است و تا چندی پیش عنوان پرافتخارترین موتور تاریخ رقابتها در اختیار داشت.
این شرکت همچنین از نخستین سالهای تاسیس با فورد همکاری داشت و در فاصله سالهای 1998 تا 2004 زیرمجموعه فورد هم بود. Keith Duckworth در سال 2005 و در سن 72 سالگی درگذشت.
goldenroad.blogsky.com