وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.
وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی دنیای اتومبیل

وبلاگ تخصصی ماشین های اسپورت و اخبار روز دنیای اتوموبیل.

چگونه فرمان پذیری یک خودرو را بدون راندن خودرو تست میکنند؟

بیش تر خریداران هنگام تهیه وسیله مورد نظر خود شاید توجه خاصی به نحوه آماده کردن آن برای دریافت حداقل استانداردهای مورد نظر نداشته باشند، تفاوت چندانی ندارد که این وسیله یک تلفن همراه هوشمند باشد یا یک خودروی چند میلیون تومانی. پس از طراحی و ساخت یک وسیله نقلیه پیش از عرضه رسمی آن به بازار، آزمایش های فراوانی برای برطرف کردن مشکلات احتمالی صورت می گیرد که یکی از مهم ترین آن ها بررسی فرمان پذیری خودرو است که طبیعتا لازمه آن رانندگی در شرایط و مسیرهای گوناگون خواهد بود. اما تنها دستگاه شبیه ساز فرمان پذیری خودرو بدون حرکت در ایالات متحده که در اختیار یک شرکت غیرتولیدی است K & C نام دارد که تقریبا هر آن چه در مورد شاسی ماشین نیاز است را در اختیار کارشناس مربوطه قرار می دهد تا بررسی هر نوع رویه ای در فرمان پذیری خودرو برای افراد متخصص غیر وابسته، علمی تر و دقیق تر به دست آید. 
دستگاه K&C در واقع وسیله ای است که به هیچ وجه نمی توان آن را در مکان های عادی یافت و با قیمت سه میلیون دلاری خود در کنار شرکت های خودروسازی و تولید تایر، تنها توسط سازمان اندازه گیری دقیق مورس در کارولینای شمالی نگه داری می شود. کلیه آزمایش های مربوط به بررسی حرکت خودرو از تست اسلالوم، شتاب جانبی گرفته تا نیروهای ناشی از ترمز کردن را با نهایت دقت ممکن می توان به کمک این دستگاه انجام داد. اما برای آشنایی بیشتر بد نیست که بدانیم K مخفف کلمه کینماتیک یا علم حرکت شناسی است که شرایط مختلف حرکتی خودرو و تایرها را شامل می شود. C هم مخفف کامپلاینس یا تعیین 
مقبولیت و اعتبار هر بررسی است تا به دلیل اینکه تقریبا هیچ یک از بخش های یک خودرو به صورت صد در صدی بدون ایراد سفت و محکم نشده اند هر نوع آزمایش صورت گرفته توسط علم حرکت شناسی از تحلیل بوش ها گرفته تا سیستم تعلیق و ... به دقت مشخص و به نوعی نقاط کور خودرو به خوبی هویدا شوند. 
مهندسان در ابتدای امر خودروی مورد آزمایش را در جایگاه خود مستحکم میکنند و هر چرخ بر روی یک بالشتک ( Pad ) ویژه قرار می گیرد تا عملیات بالا و پایین بردن خودرو، چرخش ها، اصطکاک، لغزندگی و ... حین حرکت بر روی بخش های مورد نظر و در نهایت کل شاسی اعمال شود. در ادامه راه تنها نیاز به چند کلیک ساده موس در کامپیوتر متصل است تا تمام تست ها و گزارش های تصویری همانند آن چه در کردارهای زیر نشان داده شده به صورت خودکار به دست آید. 
این دستگاه هر نوع خودرویی از نمونه های تولید انبوه و مسابقه ای را پشتیبانی میکند تا یکی از مشتریان دائمی آن تیم های مسابقات سرعت امریکا یا ناسکار (NASCAR) باشد. با وجود اینکه هر ساعت آزمایش به کمک این دستگاه رقمی در حدود 800 دلار را می طلبد ولی اطلاعات دریافتی از آن به قدری برای بهینه سازی خودروهای این گونه تیم ها سودمند است که آزمون جاده را با توجه به هزینه به مراتب پا یین تر در اولویت دوم قرار داده اند. در پایان باید بیان کرد که استفاده از این دستگاه در ایام اخیر گسترده تر نیز شده و حتی پای خبرنگاران خودرویی برای بررسی وضعیت خودروهای مورد آزمایش خود به آن باز شده است!
goldenroad.blogsky.com
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.